Sunday, December 26, 2010

Apakah boleh menghadiri perayaan natal dan mengucapkan selamat Natal kepada orang-orang Kristen?


Jawapannya:
Tidak diperbolehkan menghadiri acara natal atau mengucapkan selamat hari natal kepada orang-orang yang merayakannya.
Syaikh Muhammad bin Shalih al-‘Utsaimin –rahimahullah- ditanya : Bagaimana hukum mengucapkan “Merry Christmas” (Selamat Natal) kepada orang-orang Kafir? Bagaimana pula memberikan jawaban kepada mereka bila mereka mengucapkannya kepada kita? Apakah boleh pergi ke tempat-tempat pesta yang mengadakan acara seperti ini? Apakah seseorang berdosa, bila melakukan sesuatu dari yang disebutkan tadi tanpa sengaja (maksud yang sebenarnya) namun dia melakukannya hanya untuk berbasa-basi, malu, tidak enak perasaan atau sebab-sebab lainnya? Apakah boleh menyerupai mereka di dalam hal itu?

Lalu beliau menjawab:
Mengucapkan “Merry Christmas” (Selamat Natal) atau perayaan keagamaan mereka lainnya kepada orang-orang Kafir adalah haram hukumnya menurut kesepakatan para ulama (Ijma’). Hal ini sebagaimana dinukil dari Ibn al-Qayyim rahimahullah di dalam kitabnya “Ahkâm Ahl adz-Dzimmah”, beliau berkata:
“Adapun mengucapkan selamat berkenaan dengan syi’ar-syi’ar kekufuran yang khusus bagi mereka adalah haram menurut kesepakatan para ulama, seperti mengucapkan selamat terhadap Hari-Hari besar mereka dan puasa mereka, sembari mengucapkan, ‘Semoga Hari raya anda diberkati’ atau anda yang diberikan ucapan selamat berkenaan dengan perayaan hari besarnya itu dan seumpamanya. Perbuatan ini, kalaupun orang yang mengucapkannya dapat lepas dari kekufuran, maka dia tidak akan lepas dari melakukan hal-hal yang diharamkan. Ucapan semacam ini setara dengan ucapannya terhadap perbuatan sujud terhadap Salib bahkan lebih besar dari itu dosanya di sisi Allah. Dan amat dimurka lagi bila memberikan selamat atas minum-minum khamar, membunuh jiwa, melakukan perzinaan dan sebagainya. Banyak sekali orang yang tidak sedikitpun tersisa kadar keimanannya, yang terjatuh ke dalam hal itu sementara dia tidak sadar betapa buruk perbuatannya tersebut. Jadi, barangsiapa yang mengucapkan selamat kepada seorang hamba karena melakukan suatu maksiat, bid’ah atau kekufuran, maka berarti dia telah menghadapi Kemurkaan Allah dan Kemarahan-Nya.”
Mengenai kenapa Ibnu al-Qayyim sampai menyatakan bahwa mengucapkan selamat kepada orang-orang Kafir berkenaan dengan perayaan hari-hari besar keagamaan mereka haram dan posisinya demikian, karena hal itu mengandung persetujuan terhadap syi’ar-syi’ar kekufuran yang mereka lakukan dan meredhai hal itu dilakukan mereka sekalipun dirinya sendiri tidak rela terhadap kekufuran itu, akan tetapi adalah HARAM bagi seorang Muslim meredhai syi’ar-syi’ar kekufuran atau mengucapkan selamat kepada orang lain berkenaan dengannya karena Allah Ta’ala tidak meredhai hal itu, sebagaimana dalam firman-Nya:
إِن تَكْفُرُوا فَإِنَّ اللهَ غَنِيٌّ عَنكُمْ وَلاَيَرْضَى لِعِبَادِهِ الْكُفْرَ وَإِن تَشْكُرُوا يَرْضَهُ لَكُمْ {7}
“Jika kamu kafir maka sesungguhnya Allah tidak memerlukan (iman)mu dan Dia tidak meredhai kekafiran bagi hamba-Nya; dan jika kamu bersyukur, niscaya Dia meredhai bagimu kesyukuranmu itu.” [Az-Zumar:7]
الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ اْلإِسْلاَمَ دِينًا
“Pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu dan telah Ku-cukupkan kepadamu nikmat-Ku, dan telah Ku-redhai Islam itu jadi agamamu.” [Al-Ma`idah :3]
Jadi, mengucapkan selamat kepada mereka berkenaan dengan hal itu adalah haram, baik mereka itu rakan-rakan satu pekerjaan dengan seseorang (Muslim) ataupun tidak.
Bila mereka mengucapkan selamat berkenaan dengan hari-hari besar mereka kepada kita, maka kita tidak boleh menjawabnya karena hari-hari besar itu bukanlah hari-hari besar kita. Juga karena ia adalah hari besar yang tidak diredhai Allah Ta’ala; baik disebabkan perbuatan mengada-ada ataupun disyari’atkan di dalam agama mereka akan tetapi hal itu semua telah dihapus oleh Dienul Islam yang dengannya Nabi Muhammad S.A.W diutus Allah kepada seluruh makhluk. Allah Ta’ala berfirman:
وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ اْلأِسْلاَمِ دِينًا فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي اْلأَخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ {85}
“Barangsiapa mencari agama selain dari agama Islam, maka sekali-kali tidaklah akan diterima (agama itu) daripadanya, dan dia diakhirat termasuk orang-orang yang rugi.” [Ali ‘Imran :85]
Karena itu, hukum bagi seorang Muslim yang memenuhi undangan mereka berkenaan dengan hal itu adalah HARAM karena lebih besar dosanya seimbang mengucapkan selamat kepada mereka berkenaan dengannya. Memenuhi undangan tersebut mengandung makna ikut berpartisipasi bersama mereka di dalamnya.
Demikian pula, haram hukumnya bagi kaum Muslimin menyerupai orang-orang Kafir, seperti mengadakan pesta-pesta berkenaan dengan hari besar mereka tersebut, saling berbagi hadiah, membagi-bagikan manisan, hidangan makanan, meliburkan pekerjaan dan seumpamanya.
Hal ini berdasarkan sabda Nabi S.A.W,
مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُمْ
“Barangsiapa yang menyerupai suatu kaum, maka dia termasuk bagian dari mereka.” [Hadits Riwayat Abu Daud No 4031]
Syaikhul Islam, Ibn Taimiyah berkata di dalam kitabnya Iqtidlâ` ash-Shirâth al-Mustaqîm, Mukhâlafah Ashhâb al-Jahîm:
“Menyerupai mereka di dalam sebagian hari-hari besar mereka mengandung konsekuensi timbulnya rasa senang di hati mereka atas kebatilan yang mereka lakukan, dan barangkali hal itu membuat mereka antusias untuk mencari-cari kesempatan (dalam kesempitan) dan mengihinakan kaum lemah (iman).”
Dan barangsiapa yang melakukan sesuatu dari hal itu, maka dia telah berdosa, baik melakukannya karena berbasi-basi, ingin mendapatkan simpati, rasa malu atau sebab-sebab lainnya karena ia termasuk bentuk peremehan terhadap Dienullah dan merupakan sebab hati orang-orang kafir menjadi kuat dan bangga terhadap agama mereka.
Kepada Allah kita memohon agar memuliakan kaum Muslimin dengan dien mereka, menganugerahkan kemantapan hati dan memberikan pertolongan kepada mereka terhadap musuh-musuh mereka, sesungguhnya Dia Maha Kuat lagi Maha Perkasa.
[Disalin dari Majmû’ Fatâwa Fadlîlah asy-Syaikh Muhammad bin Shâlih al-‘Utsaimîn, Jilid.III, h.44-46, No.403]

Friday, December 17, 2010

apalah yang tak kena hari ini...

Pg ni pegi rmh ketua pasukn htr skrip..aku org yg last hntr skrip..kwn2 yg lain dah selamat.
balik dari sana singgah kat atm...buka purse nengok kad tak ada,lesen?ic? huhu semua tak ada.
Nasib baik tak ada roadblock, kalau tak memang nasi kunyit la.
dah la nak masuk petronas tersepit jari kat pintu kaca( adui sakitnya tp trpaksa mnhn..) camni lak jadinya..balik lah dgn hampa...
Sebnrnya 2 hr lepas, tukar purse...purse tu sangkut kat pergelgn tgn je...senang, free hand hehe...time mls nak bawa handbag..semua dokumen tu dah dipndhkan ke sana..pagi tadi, agak trkejut dgr ketua ckp aku sorg je yg blm hntr...niat di hati nak hntr esk...tu yg lupa nak ambil purse tu..
Pastu tgh, nak msk lmk syur labu...punya la nak cpt, tgh2 kopek kulit labu, tersangkut la tgn kat alas pemotong...
jatuhlah ia akhirnya atas kaki ku...skit Tuhan saje yg tahu lagi skit dari trsepit pintu td...nak menangis ada lah...
tp tahan gak..nsib baik bukan pisau yg jatuh, kalau pisau dah terpotong ibu jari kaki huhu..
kena fizikal blh tahan lagi tapi kalu hati terasa, deras je mangalir air mata....
apalah malangnya nasib hari ni...sampai sekarang kaki ni msh sakit lagi, kebas!!!!..huhu

sekadar selingan menghilangkan stres... :)

Thursday, December 16, 2010

10 MUHARAM

Hari ni rupanya 10 Muharam 1432H...
mungkin krn sibuk, hmm...tp tak lah sibuk sangat
aku boleh terlupa lak...
tapi nasib baik ada yang mengingatkan...
kalau tak melepaslah puasa utk hari ni...
Alhamdulillah, di pagi ini...hujan turun sebagai tanda rahmat dari Allah S.W.T...

10 Muharam atau juga dikenali dgn hari 'Assyuura ini, membawa kpd kita bermacam2 peristiwa penting yang berlaku sebagaimana catatan di bawah ini. Allah S.W.T telah menjadikan:


· Langit dan bumi, bukit, laut, Syurga dan Neraka, Nabi Adam dan Hawa

· Arasy, Luh Mahfuzh dan Malaikat Jibril A.S

· Hari pertama Allah menurunkan rahmat dan hujan dari langit

· Nabi Ibrahim A.S terselamat dari kepanasan api

· Firaun ditenggelamkan Allah

· Allah telah menyembuhkan penyakit Nabi Ayub

· Taubat Nabi Adam A.S diterima oleh Allah

· Allah telah mengembalikan kerajaan Nabi Sulaiman

· Kiamat berlaku pada Hari Jumaat, 10 Muharam

· Nabi Yusuf dibebaskan dari penjara Mesir

· Allah mengeluarkan Nabi Yunus A.S dari perut ikan Nun

· Nabi Isa A.S dilahirkan

· Nabi Ibrahim A.S dilahirkan

· Allah mengangkat Nabi Isa A.S ke langit

· Hari berlabuhnya kapal Nabi Nuh A.S

· Diciptakan Qalam (pena untuk menulis amal manusia)

…menurut riwayat yang sahih


Abul-Laits Asssamarqandi meriwayatkan dengan sanadnya dari Ibnu Abbas r.a berkata: Nabi SAW. bersabda yang bermaksud;

Barangsiapa yang berpuasa pada hari Assyuuraa yakni 10 Muharram, maka Allah akan memberikan kepadanya pahala 10,000 malaikat; dan barangsiapa yang puasa pada hari Assyuuraa', maka akan diberikan pahala 10, 000 orang Haji dan Umrah, dan 10, 000 orang mati syahid; dan siapa yang mengusap kepala anak yatim pada hari Assyuuraa, maka Allah akan menaikkan dengan rambut satu darjat. Dan barangsiapa yang memberi buka puasa orang mukmin yang berpuasa pada hari Assyuuraa', maka seoleh-oleh memberi buka puasa semua umat Muhammad SAW. dan mengenyangkan perut mereka.

Sahabat bertanya; Ya, Rasulullah, Allah telah melebihkan hari Assyuuraa dari lain-lain hari.

Jawab Rasulullah: Benar!.

Maksud hadis yang lain pula:

Daripada Abu Musa Al Madani meriwayatkan dari Ibnu Umar r.a.; "Barangsiapa yang berpuasa pada hari Assyuura adalah seperti berpuasa setahun dan siapa yang bersedekah pada hari Assyuura adalah bagiku bersedekah setahun." (Riwayat Albazzar)


Mudah-mudahan segala amal yang dilakukan pada hari ini mendapat keredhaan Allah S.W.T...buat kita semua.

Sunday, November 28, 2010

Betapa bertuahnya kita di bumi merdeka...

Damai Yang Hilang - NowSeeHeart

Tercalar pelangi dihiris gerimis
Senja pun merangkak menutup mentari
Terbias warnanya ke wajah

Lagu kedamaian tiada kedengaran
Bumi yang merekah disirami darah
Kemelut melanda tiada kesudahan
Kemusnahan bermaharajalela
Yang lemah menjadi mangsa

Anak-anak kecil mengongcangkan ibunya
Yang lemah longlai tak lagi bernyawa
Jeritan suara batinnya
Tak siapa mendengarnya

Tergadaikan maruah oleh janji-janji
Terbayarkah dengan nyawa dan darah
Soalan yang tiada jawapan

Kemanusiaan telah lama hilang
Kini yang tinggal hanya ketakutan
Musnah kasih sayang dan persaudaraan
Tandus akhlak dan keimanan
Menyemai persengketaan

Sunday, November 21, 2010

35 Petua Pelajar Cemerlang






Berikut merupakan petua-petua dan ciri-ciri yang ada pada pelajar cemerlang, dari Dr Fadzilah Kamsah. Pelajar cemerlang akan:

  1. Menggunakan kedua-dua belah otak kanan & kiri. Ini dapat dilakukan dengan membuat aktiviti merangsang kedua-dua belah otak tersebut.
  2. Merangsang kesemua deria dalam pembelajaran. Kajian menunjukkan bahawa:
    1. kita ingat 10 % apayang dibaca
    2. kita ingat 20% apa yang didengar
    3. kita ingat 50 % apa yang didengar & dilihat
    4. kita ingat 70% apa yang dicakapkan
    5. kita ingat 90% setelah dipraktikkan
  3. Belajar secara aktif dengan pen/pensil ditangan.
  4. Belajar 3 jam sehari atau 20 jam seminggu (tidak termasuk kerja rumah).
    ...Tahu memberi ganjaran kepada diri sendiri selepas belajar seperti membaca surat khabar, melawat rakan dan sebagainya....
  5. Belajar dalam persekitaran kondusif.
    1. pastikan cahaya adalah terang
    2. kurangkan gangguan bunyi
    3. tampal poster yang mengandungi slogan yang menaikkan semangat belajar
    4. tampal gambar-gambar yang menenangkan fikiran
    5. kerusi dan meja menghadap kiblat
    6. jangan lupa untuk senyum
  6. Tidak ponteng kelas. Kalau tertinggal kelas, salin nota dari rakan.
  7. Mengulang kaji menggunakan kaedah 'output learning' iaitu belajar untuk melatih otak menggunakan maklumat yang terkumpul. Ini dapat dilakukan dengan membaca buku/nota, ingat kembali, lakar/tulis, sebut apa yang difahami, dan jawab soalan.
  8. Tahu teknik merangsang memori:
    1. memasukkan maklumat dalam memori (registration)
    2. menyimpan maklumat dalam sel memori (retention)
    3. mengingat kembali (recall)
    4. menggunakan maklumat untuk menjawab soalan atau kegunaan lain (application)
  9. Sentiasa awal dan mendahului:
    1. persediaan awal akan memberikan permulaan yang baik dan memberi tanggapan yang positif pada guru.
    2. pelajar yang mendapat A pada ujian lazimnya akan dapat mengekalkan kejayaannya.
    3. belajar awal ketika tiada tekanan adalah tidak membosankan.
    4. untuk sentiasa awal dan mendahului, bacalah dahulu sekali atau 2 kali sebelum guru mengajar.
  10. Berbuat baik dengan guru. Setiasa hormati dan sayangi guru.
  11. Mempunyai teknik membaca yang betul:
    1. duduk dengan tegak & bernafas dengan betul
    2. memberikan tumpuan sepanuhnya
    3. menggunakan jari telunjuk untuk membaca
    4. menyesuaikan kelajuan membaca dengan kesukaran bahan bacaan
  12. Sentiasa mengawasi pencuri waktu belajar iaitu angan-angan kosong, bertangguh & malas.
  13. Membaca doa penerang hati setiap kali selepas sembahyang, sebelum mengulangkaji, dan sebelum menghadapi peperiksaan.
  14. Tidak membuang masa dengan belajar ketika letih.
  15. Mengadakan rehat sebentar setiap 20 minit mengulangkaji.
  16. Belajar mengikut waktu yang sesuai dengan diri (study according to your biological clock). Bagaimanapun, perlu tahu waktu-waktu yang sesuai untuk belajar iaitu sebelum tidur, selepas bangun tidur, selepas mandi air panas, selepas baca al-quran/zikir selepas riadah dan selepas berdoa.
  17. Mengulang kaji secepat mungkin. Ulang kaji ringkas selepas belajar (kita akan lupa 80% selepas belajar).
  18. Mengulang kaji secara bersendirian atau berkumpulan.
  19. Tahu mengulang kaji adalah aktiviti pembelajaran terpenting sebelum peperiksaan.
  20. Mengulang kaji pelajaran berulang-ulang kali.
  21. Mengulang kaji apabila mulai terlupa.
  22. Tahu petua mengulang kaji
    1. cari tempat yang tenang dan serasi dengan jiwa kita
    2. siapkan semua 'bekalan' dengan sempurna
    3. duduk tegak dikerusi yang selesa
    4. baca doa penerang hati
    5. baca buku atau nota mengikut teknik membaca yang betul
    6. fikir dan ingat kembali isi utama
    7. catat/lakar
    8. semak semula ketepatan maklumat
    9. ulang sebut atau ceritakan pada orang lain
    10. buat rumusan
    11. jawab soalan
    12. tampal maklumat yang rumit di dinding
    13. baca doa tanda kesyukuran selepas belajar
  23. Tahu memberi ganjaran kepada diri sendiri selepas beajar seperti membaca surat khabar, melawat rakan dan sebagainya.
  24. Tahu petua-petua agar tidak lupa:
    1. jangan makan kepala ikan
    2. jangan makan organ dalaman
    3. jangan minum semasa makan
    4. jangan minum atau makan makanan yang tercemar oleh semut
    5. jangan melihat kemaluan
    6. jangan melihat buih
    7. jangan membaca nama pada batu nisan
    8. banyakkan makan makanan yang mengandungi soya seperti tempe, tauhu dan lain-lain
    9. banyakkan makan kismis, kurma dan madu
    10. banyakkan makan kekacang
    11. pakai minyak wangi ketika belajar atau menghadapi peperiksaan
    12. jangan makan sehingga terlalu kenyang
    13. jangan kencing berdiri
  25. Tahu kemahiran mengingat:
    1. tampal nota-nota penting di dinding
    2. tukar perkataan, ayat atau definisi dalam bentuk gambar atau rajah
    3. gunakan kaedah akronim
    4. reka cerita atau ayat mengenai konsep yang perlu diingat
    5. pecahkan maklumat kepada kumpulan kecil
  26. Cekap mengatur jadual belajar:
    1. mempunyai jadual belajar
    2. patuh kepada jadual
    3. buat jadual yang boleh diikuti
  27. Tidak menangguh belajar pada saat akhir dan tidak menumpukan peperiksaan sebagai dorongan untuk belajar.
  28. Cari maklumat mengenai subjek yang tidak diketahui. Sediakan perkara-perkara yang tidak diketahui dan dapatkan penyelesaian dari orang yang lebih arif.
  29. Membina kepelbagaian dalam pembelajaran. Sebagai contoh, satu hari dipelbagaikan cara dan topik untuk belajar.
  30. Menggunakan masa terluang untuk mengulang kaji atau mencuri masa.
  31. Membawa nota ke mana-mana sahaja (kecuali ke tandas).
  32. Pelbagaikan tempat belajar.
  33. Menyedari guru-guru adalah sumber ilmu yang baik. Tanya guru apabila tidak faham
  34. Menjadikan nota-nota menarik seperti membuat corak, menggariskan isi penting dan sebagainya.
  35. Ciri-ciri pelajar cemerlang:
    1. taat kepada Allah
    2. mendirikan sembahyang
    3. menghormati kedua ibu bapa dan sentiasa mendoakan mereka
    4. hormati & sayangi guru
    5. bersungguh-sungguh dalam melakukan kerja untuk mencapai kecemerlangan.
    6. suka pada setiap mata pelajaran yang dipelajari
    7. membantu rakan yang memerlukan
    8. berdoa dan bersyukur kepada Allah
    9. sentiasa bertawakal
    10. mahir dalam setiap mata pelajaran
Kita juga perlu ingat pelajar yang cemerlang, adalah juga cemerlang pada akhlak dan tingkah lakunya dan seimbang dalam kehidupannya. Kecemerlangan pelajar bukan semata-mata dilihat pada nilai akademiknya sahaja. Semoga bermanfaat. :)

Saturday, November 20, 2010

GOOD LUCK!!!

"SELAMAT MENEMPUH PEPERIKSAAN SPM"

Khas buat anak-anak didikku yang dikasihi....msh

GO TO REACH THE TOP.....

Ingatlah kejayaan yang cemerlang tidak akan datang bergolek tanpa ikhtiar, usaha, doa dan tawakkal dari anda....

Bulatkan tekad, tingkatkan semangat dan azam yang kuat, semoga kejayaan menjadi milik anda!!!

Hadiahkanlah ia buat diri, ibubapa dan guru-guru anda.

Ingatlah, doa guru-guru sentiasa mengiringi kalian semua...

Jika anda menginginkan sesuatu yang belum pernah
anda miliki, anda harus bersedia melakukan
sesuatu yang belum pernah anda lakukan.

If you want something you’ve never had,
you must be willing to do something you’ve never done.



BIAR REBAH...JANGAN BERUBAH...
BIAR TERBUANG... TETAP BERJUANG....!!!

SEMANGAT2! ANDA PASTI BOLEH!!!

SEMOGA DIPERMUDAHKAN
OLEH ALLAH S.W.T....

Thursday, November 18, 2010

Hari ini dalam sejarah

Hari ini berlangsung majlis mohon restu untuk pelajar-pelajar yang akan menduduki peperiksaan SPM dan STPM.Alhamdulillah majlis ini berjalan dgn lancar. Tapi biasalah ucapan kalau panjang-panjang cukup memboringkan.Adalah pelajar-pelajar yang terlena dek alunan suara guru-guru yang menyampaikan ucapan.

Semasa sesi bersalam-salaman dan bermaaf-maafan sambil memohon restu ni.Aku sebenarnya tak sangka ada pelajar yang baru aku ajar, kalau boleh tak nak lepas pelukannya dari aku sambil menangis2.Aku terharu kerana walaupun cuma ajarnya untuk seketika.... mungkin dia cukup terasa ketulusanku ketika mengajarnya.Alhamdulillah....Aku sentiasa mendoakan yang terbaik untuk mereka walaupun cuma sebentar aku mengajar dan mengenali mereka.

Bagi pelajar-pelajar yang sememangnya aku ajar dari tingkatan 4 lagi...untuk mereka aku juga sentiasa mendoakan yang terbaik di dalam SPM yang akan menjelang tidak lama lagi.

Selesai majlis tu, aku lihat pelajar-pelajar ni mcm tak da kerja...hmm akupn brbncg dgn rakan aku untuk buat kuiz Pendidikan Islam, sambil-sambil tu bolehlah juga mereka mengingat balik apa yang dah diulangkaji.Pada awalnya seronoklah walaupun aku penat...tapi bila masuk sesi ke dua mereka dah mula moyok...aku gagahkan juga dalam 20 soalan..walaubagaimanapun aku berharap apa yang aku telah lakukan dapat memberi faedah buat mereka.

Lepas tu bergegas pula menghadiri mesyuarat guru akhir tahun.Tu pun baru pagi tadi tahu...fikirkan dah janji dengan AJK Surau buat jamuanlah, dahpun tempah makananlah, nak pergi ambil hadiah yang ditempahlah...hai bercelaru sekejap nak buat macam mana.Nasib terus beritahu pengerusi surau maklumkan waktu jamuan ditunda pada jam 2.15 @ 2.30pm.Pasal hadiah...aku tetefon minta hantar, nasib nak dihantar..Alhamdulillah semuanya berjalan lancar.Allah Maha Mengetahui masalah aku...Pasal meeting aku taknak komen banyak sebab itu privacy....
Penat bertambah-tambah..ingat sempat sediakan teks ucapan sikit...terlupa lak...ah cakap je la apa-apa yang patut.Tapi kalau kurang persediaan ni...entah apa-apa je keluar..

Dah selesai mesyuarat...ngam-ngam kul 2.30pm, kelam kabut turun ke bilik guru nak selesaikan apa-apa yang perlu untuk jamuan.Sebelum turun, beritahu ustaz supaya baca doa nanti...
Tup-tup bila sampai je kat kantin tengok dia dan pelajar-pelajar yang ada kat situ tengah makan....hai tak tahu nak kata apa...maka jadilah kurang sikit keformalan jamuan Panitian Pendidikan Islam...dalam hati tergelak juga, agaknya kebulur sangat dia orang ni.
Alhamdulillah, makanan yang disediakan cukup lazat.Maka terjawablah teka-teki beberapa ajk surau yang tak sabar-sabar dari minggu lepas lagi nak tahu makan apa pada hari ni.Makanan dari Timur Tengah,Nasi Arab...!
Tibalah masa memberi ucapan....sesungguhnya inilah antara perkara penting yang aku ingin katakan:
"Terima kasih buat rakan-rakan seperjuangan sekalian di atas segala kerjasama dan komitmen yang diberikan di dalam melaksanakan aktiviti panitia.Di atas sokongan padu kalian yang menjadikan kita adalah 'team work' yang terbaik.Kita adalah sebuah keluarga, yang mana susah senang kita tanggung bersama.Kita sedar bahawa kita adalah panitia yang tidak pernah rehat dari awal tahun hingga akhir tahun. Justeru jamuan ini di adakan adalah untuk menghargai diri kita sendiri yang sanggup berkorban masa, wang dan tenaga dalam menjalankan aktiviti bagi membantu sekolah kita khasnya di bidang kerohanian.Tanpa komitmen dari rakan-rakan sekelian yang tidak pernah berkira dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab, Panitia Pendidikan Islam tidak akan bergerak aktif seperti sekarang.Terima kasih yang tidak terhingga, semoga Allah S.W.T memberi ganjaran yang sewajarnya buat kita semua......"
Dah panjang dah tu...
"Buat AJK Surau Az-Zahra' yang sanggup datang ke surau setiap kali dipanggil untuk mengadakan gotong-royong dan sebagainya terima kasih yang tidak terhingga...jasa kalian tetap dikenang"

Selepas jamuan terus pulang ke rumah...tp ptg tu, tak disangka2, pelajar yg sblm ini sukar dilentur tiba2 menghantar sms menyatakan permohonan maaf dan mohon direstukannya serta mohon didoakan semoga dia mendpt kejayaan yg cmrlg...Alhamdulillah, itulah pengakhrn baik yg aku hrpkn dr dulu lagi...Aku sentiasa mendoakan semoga pelajar2ku berjaya dgn cmrlg samaada yg aku ajar atau tidak.

Apapun... hari ini walaupun penat, aku bersyukur kerana segala yang dirancang berjalan dgn baik....
Terima Kasih semua...budi kalian tetap ku kenang hingga ke hujung nyawa.....

Selamat Bercuti!!!!



Wednesday, November 17, 2010

Ibrah: Menuntut Ilmu Selangkah Ke Pintu Syurga

Berbahagialah anda yang mencintai ilmu dan mempelajarinya.Sebaliknya malang dan celakalah golongan yang membencinya.

Abul Laits Assamarqandi dalam kitabnya 'Tanbihul Ghafilin' meriwayatkan dengan sanadnya dari Anas bin Malik r.a. berkata: Rasulullah S.A.W bersabda:
" Sesiapa yang ingin melihat orang yang dimerdekakan oleh Allah S.W.T dari neraka, maka lihatlah para muridmu (pelajar-pelajar agama), maka demi Allah yang jiwa Muhammad ditanganNya, tiada seorang pelajar yang ke hulu ke hilir mudik ke pintu orang alim, melainkan Allah menulis untuknya bagi tiap huruf yang dipelajarinya dan tiap langkah sama dengan ibadah satu tahun.
Dan untuk tiap langkah satu kota di syurga,dan setiap ia berjalan dimintakan ampun oleh bumi, dan tiap pagi dan petang tetap diampunkan dosanya.
Dan disaksikan oleh malaikat bahkan mereka berkata: mereka inilah yang dimerdekakan oleh Allah dari api neraka. "

Memadailah sebagai langkah awal untuk kita mendapatkan jaminan Allah S.W.T dengan menghadiri majlis-majlis ilmu pada setiap masa dan waktu yang terluang.

Kita sebagai anak muridnya cuma datang, duduk dan dengar.Cukup mudahkan!
Dari segi teori memang cukup mudah...tapi dari segi praktikalnya belum tentu. Andai hati tidak diketuk dengan kesedaran hidayah, walaupun rumah kita di tepi surau atau masjid tidak pernah kita jejak.Datanglah alim ulamak ke tempat kita untuk menyampaikan ilmu Allah tetapi kalau pintu hatinya sudah tertutup, tidak mampupun untuk melangkah ke majlis ilmu walaupun jarak selangkah cuma.Tertutuplah pendengarannya dan terhijablah penglihatannya dengan kehebatan majlis ilmu tersebut.

Marilah kita mengambil peluang menggetarkan hati kita dengan sepotong hadis berikut:
daripada Abdullah bin Amr r.a. berkata: Rasulullah S.A.W bersabda:
" Sesungguhnya Allah tidak mencabut ilmu langsung dari orang tetapi dicabut dengan matinya ulama, sehingga bila tidak ada orang alim, maka orang-orang akan mengangkat pemimpin-pemimpin yang bodoh, lalu mereka ditanya dijawab; maka tersesatlah mereka dan menyesatkan. "

Mudah-mudahan kita berada di dalam lingkungan orang-orang yang sentiasa ingin menuntut ilmu dan menggerakkan hati-hati kita untuk mencintai majlis-majlis ilmu.Dan sewajarnya bagi kita mengucapkan syukur ke Hadrat Allah S.W.T kerana kita diberi peluang tersebut olehNya.

Wallahu' alam...

Eid Al-Adha

Kita semua sedia maklum bahawa Hari Raya Eidil Adha atau Hari Nahar ini adalah hari berlakunya suatu peristiwa yang cukup menyentuh jiwa. Sinonimnya, apabila disebut ibadah korban ia terus membawa ingatan kita kepada kisah Nabi Ibrahim A.S yang diperintahkan oleh Allah S.W.T supaya baginda menyembelih anaknya Nabi Ismail A.S. Walaubagaimanapun anaknya telah diganti oleh Allah S.W.T dengan seekor kibash.

Peristiwa ini menunjukkan kepada kita tentang ketaatan seorang hambaNya kepada Allah S.W.T di dalam melaksanakan perintahNya.Justeru, pada hari ini umat Islam yang mampu, seantaro dunia akan melaksanakan ibadah korban.

Alhamdulillah pada tahun ni, aku menunaikan ibadah korban untuk kali keduanya dalam hidupku.Memang pengorbanan adalah sesuatu yang sukar dilaksanakan tanpa keikhlasan....bukan setakat berkorban harta tetapi juga masa, tenaga dan sebagainya.

Semoga ibadah korban yang aku laksanakan pada hari ini, diterima oleh Allah S.W.T hendaknya....Amin


Wednesday, November 10, 2010

Jom analisis solat kita...


10 Jenis Sembahyang Yang Tidak Diterima Allah s.w.t


Sabda Rasulullah saw yang bermaksud:
"Sesiapa yang memelihara solat, maka solat itu petunjuk dan jalan selamat dan barang siapa yang tidak memelihara solat maka sesungguhnya solat itu tidak menjadi cahaya dan juga tidak menjadi petunjuk dan jalan selamat baginya".
Rasulullah saw juga telah bersabda yang bermaksud: "10 orang yang solatnya tidak diterima oleh Allah SWT ialah:
1. Orang lelaki yang solat sendirian tanpa membaca sesuatu.
2. Orang lelaki yang mengerjakan solat tetapi tidak mengeluarkan zakat.
3. Orang lelaki yang minum arak tanpa meninggalkannya (taubat).
4. Orang lelaki yang menjadi imam padahal orang yang menjadi makmum membencinya.
5. Anak lelaki yang melarikan diri dari rumah tanpa izin kedua ibu bapanya.
6. Orang perempuan yang suaminya marah/menegur kepadanya lalu si isteri memberontak.
7. Imam atau pemimpin yang sombong dan zalim serta menganiaya.
8. Orang perempuan yang tidak menutup aurat.
9. Orang yang suka makan riba.
10. Orang yang solatnya tidak dapat menahannya dari melakukan perbuatan yang keji dan mungkar.
Sabda Rasulullah saw yang bermaksud:
"Barang siapa yang solatnya tidak dapat menahan daripada melakukan perbuatan keji dan mungkar, maka sesungguhnya solatnya itu hanya menambahkan kemungkaran Allah SWT dan jauh dari Allah SWT."

Tuesday, November 9, 2010

Ujian???

sabo2...
buat sedaya mgkin.....
pnt x trbayr....
pngrbnan....
x dhargai????
kesian.....
snyum2...
jgn stress....
Allah S.W.T Maha Mengtahui...
berikan daku kekuatan.....

Saturday, November 6, 2010

DOA MELEMBUTKAN HATI

  1. Baca Ya Latif sebyk 129 kali dan diikuti dgn Surah As-Syura: 19.ini utk memudahkan ank menelaah pelajrn dan sebaiknya dibc slps solat subuh dan ditiup didlm air utk kegunaan seisi keluarga.
  2. Ketika memasak Surah Al-Imran:200, diikuti dgn Ya Hayyu,Ya Qayyum, Ya Latif, Ya Rahman..
  3. Surah Toha:1-8, Ar-Rahman:1-4, Surah Al-Insyirah semasa menemani anak2 menelaah pelajaran.
  4. Bagi yg nak dptkan zuriat yg baik, amalkan Surah Al-Imran:38.
  5. Selepas solat, amalkan doa Surah Al-Furqan: 74, Surah Ibrahim:40.
  6. Digalakkan menyentuh ubun2 ank dgn lembut dan bacakan doa.
  7. Surah Al-Hasyr:1
  8. Baca doa Nabi Daud 7 kali:"Ya Allah lembutkan bagiku hatinya (sebut nama) sebagaimana engkau lembutkan bagi Nabi Daud akan besi.- hembuskan dlm air @ mknan harian.

"Jauhi sifat ammarah, krn ammarah itu merosakkan iman, sebagaimana jadam yang pahit merosakkan madu yang manis"

"Lisan yang didorong dan dikendalikan oleh kekuatan iman akan menghasilkan mutiara kata yang elok didengar dan memancarkan kebenaran"


Friday, November 5, 2010

CINTA SEJATI



Cintakan bunga....bunga kan layu
Cintakan manusia....manusia kan mati
Cintakan dunia....dunia kau pasti tinggal kan pergi
Cintakan Ilahi....CINTA YANG SEJATI

Hidupkanlah kami dalam cinta itu.....
Matikanlah kami dalam cinta itu....
Pulangkanlah kami dengan cinta itu....
MenghadapMu dengan jiwa yang tulus...YA ALLAH....





(Maksud Firman Allah S.W.T di dalam Surah Al-Imran:31)

" Katakanlah (wahai Muhammad): Jika benar kamu mencintai Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mencintai kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani."

Saturday, April 3, 2010

MEMANTAP UKHUWWAH MEMPERKASA UMMAH


Aaa.....

Aaa.....

Kita makhluk ciptaan Allah

Semua umat Islam insan bersaudara

Di kala susah jangan dibiarkan

Bersama-samalah kita merungkaikan

Demi....memartabatkan maruah agama


Aaa.....

Aaa.....

Bersatu teguh bercerai roboh

Janganlah kita zalim menzalimi

Janganlah kita berhasad dengki

Apa pun perselisihan bisa diberesi

Demi...menjaga maruah insani


Marilah kita bersatu hati

Menjunjung tinggi cita-cita nabi

Marilah kita bermujahadah

Menjulang tinggi panji-panji Islam

Marilah kita menyusun barisan

Memantap ukhuwwah

Memperkasa ummah

Memantap ukhuwwah

Memperkasa ummah 2x.......Islam


Aaa.....

Aaa.....

Masihkah ingat saat hijrah

Rasulullah pernah menyatukan

Golongan Ansar dan Muhajirin

Sebagai contoh ikutan kita

Umat akhir zaman


Aaa.....

Aaa.....

Aaa.....

Aaa.....

Bersatu teguh bercerai roboh

Janganlah kita zalim menzalimi

Janganlah kita berhasad dengki

Apa pun perselisihan bisa diberesi

Demi...menjaga maruah insani


Marilah kita bersatu hati

Menjunjung tinggi cita-cita nabi

Marilah kita bermujahadah

Menjulang tinggi panji-panji Islam

Marilah kita menyusun barisan

Memantap ukhuwwah

Memperkasa ummah

Memantap ukhuwwah

Memperkasa ummah 2x.......Islam



By; MIEZA

280310....

Friday, February 12, 2010

AL-MAUT

Datang waktunya
Maut mencakar
Kaukan pasti
Segala tangkal azimat itu
Tiada memberi manafaat lagi

Kerana...
Kehadirannya pasti
Tiada meminta suatu pertangguhan
Untuk membawa di kau pulang

Pulang bersama ...
Secebis bekalan
Ke muka pengadilan

Justeru..
Apakah bekalan yang kau bawa
Amal makruf?
atau...
Nahi mungkar?

Segalanya tiada persoalan lagi
Kerna di sini
adalah saat
yang paling ngeri!!!!

AMANAH

Di sini
Tugasmu menanti
Setelah ikrar setia kau beri
Pada sebuah kehidupan
Bersaksikan Kitab Ilahi

Di sini
Segala kata mesti dikota
Segala janji mesti ditepati

Di sepanjang titian ini
Laluilah dengan penuh hati-hati
Kerana dibahumu kini
Terpikul amanah Ilahi
Amanah anak-anak muslim
Menuju kemerdekaan rohani