Hari ini dalam sejarah

Hari ini berlangsung majlis mohon restu untuk pelajar-pelajar yang akan menduduki peperiksaan SPM dan STPM.Alhamdulillah majlis ini berjalan dgn lancar. Tapi biasalah ucapan kalau panjang-panjang cukup memboringkan.Adalah pelajar-pelajar yang terlena dek alunan suara guru-guru yang menyampaikan ucapan.

Semasa sesi bersalam-salaman dan bermaaf-maafan sambil memohon restu ni.Aku sebenarnya tak sangka ada pelajar yang baru aku ajar, kalau boleh tak nak lepas pelukannya dari aku sambil menangis2.Aku terharu kerana walaupun cuma ajarnya untuk seketika.... mungkin dia cukup terasa ketulusanku ketika mengajarnya.Alhamdulillah....Aku sentiasa mendoakan yang terbaik untuk mereka walaupun cuma sebentar aku mengajar dan mengenali mereka.

Bagi pelajar-pelajar yang sememangnya aku ajar dari tingkatan 4 lagi...untuk mereka aku juga sentiasa mendoakan yang terbaik di dalam SPM yang akan menjelang tidak lama lagi.

Selesai majlis tu, aku lihat pelajar-pelajar ni mcm tak da kerja...hmm akupn brbncg dgn rakan aku untuk buat kuiz Pendidikan Islam, sambil-sambil tu bolehlah juga mereka mengingat balik apa yang dah diulangkaji.Pada awalnya seronoklah walaupun aku penat...tapi bila masuk sesi ke dua mereka dah mula moyok...aku gagahkan juga dalam 20 soalan..walaubagaimanapun aku berharap apa yang aku telah lakukan dapat memberi faedah buat mereka.

Lepas tu bergegas pula menghadiri mesyuarat guru akhir tahun.Tu pun baru pagi tadi tahu...fikirkan dah janji dengan AJK Surau buat jamuanlah, dahpun tempah makananlah, nak pergi ambil hadiah yang ditempahlah...hai bercelaru sekejap nak buat macam mana.Nasib terus beritahu pengerusi surau maklumkan waktu jamuan ditunda pada jam 2.15 @ 2.30pm.Pasal hadiah...aku tetefon minta hantar, nasib nak dihantar..Alhamdulillah semuanya berjalan lancar.Allah Maha Mengetahui masalah aku...Pasal meeting aku taknak komen banyak sebab itu privacy....
Penat bertambah-tambah..ingat sempat sediakan teks ucapan sikit...terlupa lak...ah cakap je la apa-apa yang patut.Tapi kalau kurang persediaan ni...entah apa-apa je keluar..

Dah selesai mesyuarat...ngam-ngam kul 2.30pm, kelam kabut turun ke bilik guru nak selesaikan apa-apa yang perlu untuk jamuan.Sebelum turun, beritahu ustaz supaya baca doa nanti...
Tup-tup bila sampai je kat kantin tengok dia dan pelajar-pelajar yang ada kat situ tengah makan....hai tak tahu nak kata apa...maka jadilah kurang sikit keformalan jamuan Panitian Pendidikan Islam...dalam hati tergelak juga, agaknya kebulur sangat dia orang ni.
Alhamdulillah, makanan yang disediakan cukup lazat.Maka terjawablah teka-teki beberapa ajk surau yang tak sabar-sabar dari minggu lepas lagi nak tahu makan apa pada hari ni.Makanan dari Timur Tengah,Nasi Arab...!
Tibalah masa memberi ucapan....sesungguhnya inilah antara perkara penting yang aku ingin katakan:
"Terima kasih buat rakan-rakan seperjuangan sekalian di atas segala kerjasama dan komitmen yang diberikan di dalam melaksanakan aktiviti panitia.Di atas sokongan padu kalian yang menjadikan kita adalah 'team work' yang terbaik.Kita adalah sebuah keluarga, yang mana susah senang kita tanggung bersama.Kita sedar bahawa kita adalah panitia yang tidak pernah rehat dari awal tahun hingga akhir tahun. Justeru jamuan ini di adakan adalah untuk menghargai diri kita sendiri yang sanggup berkorban masa, wang dan tenaga dalam menjalankan aktiviti bagi membantu sekolah kita khasnya di bidang kerohanian.Tanpa komitmen dari rakan-rakan sekelian yang tidak pernah berkira dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab, Panitia Pendidikan Islam tidak akan bergerak aktif seperti sekarang.Terima kasih yang tidak terhingga, semoga Allah S.W.T memberi ganjaran yang sewajarnya buat kita semua......"
Dah panjang dah tu...
"Buat AJK Surau Az-Zahra' yang sanggup datang ke surau setiap kali dipanggil untuk mengadakan gotong-royong dan sebagainya terima kasih yang tidak terhingga...jasa kalian tetap dikenang"

Selepas jamuan terus pulang ke rumah...tp ptg tu, tak disangka2, pelajar yg sblm ini sukar dilentur tiba2 menghantar sms menyatakan permohonan maaf dan mohon direstukannya serta mohon didoakan semoga dia mendpt kejayaan yg cmrlg...Alhamdulillah, itulah pengakhrn baik yg aku hrpkn dr dulu lagi...Aku sentiasa mendoakan semoga pelajar2ku berjaya dgn cmrlg samaada yg aku ajar atau tidak.

Apapun... hari ini walaupun penat, aku bersyukur kerana segala yang dirancang berjalan dgn baik....
Terima Kasih semua...budi kalian tetap ku kenang hingga ke hujung nyawa.....

Selamat Bercuti!!!!



Terima Kasih Daun Keladi...
Kerana Sudi Bertandang Ke sini...

Zhai Jian! :D

Previous Post Next Post