Ibrah: Menuntut Ilmu Selangkah Ke Pintu Syurga

Berbahagialah anda yang mencintai ilmu dan mempelajarinya.Sebaliknya malang dan celakalah golongan yang membencinya.

Abul Laits Assamarqandi dalam kitabnya 'Tanbihul Ghafilin' meriwayatkan dengan sanadnya dari Anas bin Malik r.a. berkata: Rasulullah S.A.W bersabda:
" Sesiapa yang ingin melihat orang yang dimerdekakan oleh Allah S.W.T dari neraka, maka lihatlah para muridmu (pelajar-pelajar agama), maka demi Allah yang jiwa Muhammad ditanganNya, tiada seorang pelajar yang ke hulu ke hilir mudik ke pintu orang alim, melainkan Allah menulis untuknya bagi tiap huruf yang dipelajarinya dan tiap langkah sama dengan ibadah satu tahun.
Dan untuk tiap langkah satu kota di syurga,dan setiap ia berjalan dimintakan ampun oleh bumi, dan tiap pagi dan petang tetap diampunkan dosanya.
Dan disaksikan oleh malaikat bahkan mereka berkata: mereka inilah yang dimerdekakan oleh Allah dari api neraka. "

Memadailah sebagai langkah awal untuk kita mendapatkan jaminan Allah S.W.T dengan menghadiri majlis-majlis ilmu pada setiap masa dan waktu yang terluang.

Kita sebagai anak muridnya cuma datang, duduk dan dengar.Cukup mudahkan!
Dari segi teori memang cukup mudah...tapi dari segi praktikalnya belum tentu. Andai hati tidak diketuk dengan kesedaran hidayah, walaupun rumah kita di tepi surau atau masjid tidak pernah kita jejak.Datanglah alim ulamak ke tempat kita untuk menyampaikan ilmu Allah tetapi kalau pintu hatinya sudah tertutup, tidak mampupun untuk melangkah ke majlis ilmu walaupun jarak selangkah cuma.Tertutuplah pendengarannya dan terhijablah penglihatannya dengan kehebatan majlis ilmu tersebut.

Marilah kita mengambil peluang menggetarkan hati kita dengan sepotong hadis berikut:
daripada Abdullah bin Amr r.a. berkata: Rasulullah S.A.W bersabda:
" Sesungguhnya Allah tidak mencabut ilmu langsung dari orang tetapi dicabut dengan matinya ulama, sehingga bila tidak ada orang alim, maka orang-orang akan mengangkat pemimpin-pemimpin yang bodoh, lalu mereka ditanya dijawab; maka tersesatlah mereka dan menyesatkan. "

Mudah-mudahan kita berada di dalam lingkungan orang-orang yang sentiasa ingin menuntut ilmu dan menggerakkan hati-hati kita untuk mencintai majlis-majlis ilmu.Dan sewajarnya bagi kita mengucapkan syukur ke Hadrat Allah S.W.T kerana kita diberi peluang tersebut olehNya.

Wallahu' alam...

Terima Kasih Daun Keladi...
Kerana Sudi Bertandang Ke sini...

Zhai Jian! :D

Previous Post Next Post