Tuesday, January 25, 2011

nsb baik???

pg semlm slps hntr pakar gi sekolah, sggh beli kuih...nk buat als perut sbb hari ni dari kul 7.30 hgga kul 10 pg ada kls...dah lah x sht...sbbnya wktu akhir kne bw k dpn (wktu perhimpunan).
hari ni ada majlis watikah perlantikan pengawas 2011 dlm kul 12.30.
kls sedia ada dah la 3 wktu direct.pas beli kuih nk pegilah ke kereta...tahu2 kereta kancil tgh mengundur...nsb baik smpt elak..kalau x, x psl2 msuk wad accdnt.
tup2...smpi sekolah dgr lak cg zaidi accdnt..sib baik x teruk...tu pun dgrnya luka gak kat kpala.
tp x kena tahan wad pun...doktor bg balik.Alhamdulillah...
hmm...biasanya aku dan dia selalu lumba nk pegi sekolah..hehe sbb selalu lwt..mula lah drive cam msuk formula 1...tp aku tgk gak keadaan, x da la speed membuta tuli.kalau line clear speed je la.
x sgka lak dia selalu kutuk2 aku bw kereta laju, dia lak yg kena..tp dia lju gak bw kereta.
walau apapun..itu sbgi ujian dan pengajaran buat dia dan juga aku spya lbh brhati2...
biar lambt asal slmt??? (hmmm blh ke aku) biar cpt asl slmt hehe...
sbnrnya prlhn @ laju kdg2 sama je...sbb kalau nk kna x smestinya org tu pndu laju @ prlahan, ya kan?

ok...cerita hari ni lak..huhu
pg td ms nk hantr pakar...da seseorg menyapa aku...
sekali aku tgk cam knl..rupanya stlh aku jwb dia tegur, br aku perasan rupa2nya slh org.
pastu dia mengiring aku melintas jln utk hntr pakar..siap dia buka lg pntu gate tadika PASTI.
hehe...pastu br aku trfkir...org ni, btul ke x?Allah saja yg tahu camna hati aku masa tu..brdebar2.silp2 org gila huhu
terus aku cpt2 bredar...melints jln blk ke kereta dgn secpt mgkin...nsib baik x da kenderaan...cpt2 je aku melintas dan berlalu dari situ...fuh!!! memg trprnjt dan mendebarkan ...

apalah nasibku...nasib baik???
Alhamdulillah, x jd apa2...




Sunday, January 23, 2011

la tahzan...

entah la ya mlm ni...ttiba sedih lak
knpa agaknya ya...entah la

pelik...kdg2 org sedih ni tak tahu sbbnya..
betulkan?

mgkin campur dgn tak sihat kot
memg musim org tak sihat agaknya sekarang ni
virus byk sgt berleluasa di sekitar kita
tapi kita tak nmpkpun

batuk ni pn tak baik btul2 lg..
tekak pulak semcm je ni..
kepala pulak brdenyut2..

tak mengapalah ni semua ujian dari Allah S.W.T
bersyukurlah krn diberi peluang untuk bernafas lagi di bumi ciptaanNya

So, la tahzan....




BEING IN A FRIENDSHIP



Being in a friendship
Is a release
Because you can share with them your frightening tears,
Being in a friendship
Is a wonderful gift
Because they can wipe away your sadness tears,
Being in a friendship
Is a truly bliss
Because you can laugh in loud and crazy cheers,
Being in a friendship
Are moments to cherish
Because you will remember them when they’re disappears.
Being in a friendship
Sometimes it’s hard
When your faith fluctuating in your heart,
Being in a friendship
Sometimes leave marks
When your mind disagree with your friend’s luck.
Being in a friendship
Sometimes put blocks
When your friend start to refuse to talk,
Being in a friendship
Sometimes gain dark
When they leave you alone with no door to knock,
Being in a friendship
Bring happiness
They make you laugh like you’re gonna die
Being in a friendship
Bring sadness
They let you cry with their story of lies
Being in a friendship
Brings anger
They let you dash thing but still deny
Being in a friendship
Brings everything
That makes your life a perfect journey
Being in a friendship
Is so interesting
When it’s a friendship between you and me...

Hargailah kawan, teman dan sahabat anda semua selagi
hayat dikandung badan...


GURU


Guru adalah…
Pendandan iman, penjana taqwa
Penggubah hemah, penjalin disiplin
Penyumbi budi, perapi pekerti
Pembancuh roh, pemateri peribadi
Pengukir daya fakir, penyolek intelek
Pencanai perangai, pemintal amal
Penyala daya cipta, perona rupa
Pengolah tingkah, penggembur tasawwur
Pemahat semangat, penala daya usaha
Pencanting daya saing, pemilin yakin
Pelentur tutur, pengarca bahasa
Pengandam azam, pembaja cita-cita
Penggilap sikap, penyusun santun
Pemahat minat, pengilat bakat
Pensasa raga, pencerna persona…
Guru adalah muaddib bijaksana
Tekun sabar mengadun tamaddun
Bagai lilin memperkasakan watak
Guru adalah murabbi cendekiawan
Gigih adalah meramu ilmu
Bagai obor mengupayakan minda
Guru adalah mufakkir istimewa
Giat rajin membaji jatidiri
Bagai lampu menjelitakan wibawa
Guru adalah mursyid pendeta
Jujur ikhlas mewarna budaya
Bagai lentera memperkayakan etika
Guru adalah mujahhid peka
Iltizam istiqomah melepa jiwa
Bagai bara mewajakan maruah
Guru adalah mu’alim mempersona
Budiman ihsan mengukir wawasan
Bagai unggun menceriakan impian…


~ KUTITIPKAN SEKADAR UNTUK RENUNGAN SEMUA PEMMEGANG
TITTLE INI "PELAJAR" TERMASUK AKU KERANA AKUPUN PERNAH
MEMEGANGNYA UNTUK MENJADI SEPERTI SEKARANG...
BELAJAR TIDAK AKAN LUPUT DARI DIRI KITA HINGGA KE
HUJUNG NYAWA....
SIAPALAH KITA TANPA GURU..
KITA BERMULA DARI SEORANG GURU DAN AKAN BERAKHIR
DENGAN SEORANG GURU...
GURU DI AWAL GURU DI AKHIR...

Cacingpun tahu bersyukur


Suatu hari Allah SWT memerintahkan Jibril menemui makhluk-makhluk-Nya.
Pilihan pertama jatuh pada kerbau. Di siang yang panas itu, kerbau sedang
berendam di sungai.
"Hai Kerbau, apakah kamu senang telah dijadikan Allah SWT sebagai seekor
kerbau?"

"Masya Allah, alhamdulillah, aku bersyukur kepada Allah yang telah
menjadikanku seekor kerbau, daripada dijadikan kelawar yang mandi dengan
kencingnya sendiri."

Jibril lalu pergi mendatangi kelawar yang siang itu sedang tidur di
sebuah goa. "Hai kelawar, apakah kamu senang telah dijadikan Allah SWT
sebagai seekor kelawar?"

"Masya Allah, alhamdulillah, aku bersyukur kepada Allah yang telah
menjadikanku kelawar ketimbang cacing. Sudah tubuhnya kecil, tinggal di
tanah, jalan pun menggunakan perut."

Mendengar jawaban itu Jibril segera pergi menemui seekor cacing yang sedang
merayap di atas tanah.
"Hai cacing kecil, apakah kamu senang telah dijadikan Allah SWT sebagai
seekor cacing."

Si cacing pun menjawab, "Masya Allah, alhamdulillah, aku bersyukur
kepada Allah yang telah menjadikanku sebagai seekor cacing, daripada

dijadikan aku sebagai seorang manusia.
Bila mereka tidak memiliki iman yang sempurna dan tidak beramal salih,
setelah mati, mereka akan disiksa selama-lamanya."

Apa yang dikatakan cacing kecil itu sungguh membuat kita, sebagai
manusia, mestinya tersentak. Kita patut merenungkan firman Allah dalam surah
Al-A'raf: 179,
"Mereka (manusia) memiliki mata tetapi tidak dipergunakan untuk melihat
tanda-tanda kekuasaan Allah, mereka memiliki telinga tetapi tidak
dipergunakan untuk mendengar ayat-ayat Allah, dan mereka memiliki hati tetapi
tidak dipergunakan untuk memahami ayat-ayat Allah. Mereka seperti binatang
ternak, bahkan lebih sesat lagi."

Sungguh ironis, tatkala kita saksikan banyak manusia zaman sekarang yang
masih bisa berlagak meski mereka adalah koruptor, pengikis harta negara dan
wang rakyat, membeli hukum dan keadilan dengan kekuasaan, mereka rakus
demi kejayaan pribadi, berpesta di atas penderitaan orang lain.

Andai mereka sadar bahwa diri mereka termasuk golongan yang tidak lebih mulia
dari binatang ternak, seharusnya mereka malu berbuat seperti itu.

Fikir-fikirkanlah....
di takuk mana kita ingin berada..