Friday, March 25, 2011

Cikgu angin satu badan

Pada hari selasa lepas, aku dihangatkan dengan satu jawapan ujian dari pelajar kelas aliran.... Biasalah cikgu kalau dah geram sangat tu dengan gelagat para pelajarnya berceritalah dengan kawan2 untuk melegakan hati yang panas. Kalau tak dilepaskan, nanti 'stres' ramai lak yang menghuni TR nanti. Akupun tak tahu la apa yang ada di dalam pemikiran budak ni..Belajar Pendidikan Islam bukan sesuatu yang boleh dipermainkan tetapi bagi yang mungkin tak ada ruh Islam dalam diri inilah jadinya...Kesian cikgu yang mengajar...angin satu badan bila jumpa jawapan pelajar yang macam ni. Salah siapa? Cikgu juga ke??

Soalan ujianya berbunyi: Nyatakan bentuk2 ujian dari Allah S.W.T?
Apa yang pelajar tu jawab? Ni dia: Ujian bulan mac...

Mentang2lah dia jawab soalan ujian untuk bulan mac, dia boleh pulak jawab macam tu... Apa namanya ni, kalau tidak mempersendakan agama? Dah le, orang bukan Islam memang mempersendakan agama kita. Ni, orang Islam sendiripun tak reti juga. Kalau pelajar kelas corot bolehlah dimaafkan tapi ni pelajar terpilih. Aku yang dengar ni pun naik geram, ni kan pulak cikgu yang mengajarnya sendiri.


Ha ah...kalau jawapan macam gambar kartun ni, bukan untuk subjek Pendidikan Islam ok lah juga...tak adalah sampai tahap meghina Islam sendiri..

Kalau nak bergurau atau berlawak sekalipun jangan sekali-kali sampai mempersenda dan menjadikan agama kita sendiri sebagai bahan lawak jenakanya. Dan ini ditujukan kepada semua mereka yang mengaku dirinya seorang muslim dan muslimah. Nauzubillahi min zalik...

2 comments:

dean said...

nak bergurau kot

Al-Wardah said...

ni gurauan org cetek ilmu namanya...