Thursday, March 24, 2011

Syukur PadaMu Ya Allah...


Semlm tak larat nak menaip entry, hehe excited sgt kot...jadi hari ni baru nak corat coret sikit apa yang menjadi tajuk entry aku kali ni...

Semua sudah tahukan...semalam result SPM sudah keluar...Alhamdulillah, keputusan yang agak luar biasa sedikit yang dicapai oleh pelajar2 sekolahku di dalam SPM pada tahun lepas. Tahniah buat kalian semua. Itu la berkat kesungguhan dan hasil usaha yang berbaloi dari kamu semua...inilah hasilnya.

Untuk subjek yang aku ajar ni...memang pecah rekod kualiti sepanjang aku berkhidmat di sekolah tu. 41 orang dpt A.. Hehe...tahun lepas aku ada jnji dgn pelajar2 kelas yang aku ajar...ha kalau satu kelas dapat A, cg masak nasi dagang! Tup2 semua dapat A...kecuali ada dua org sangkut dapat B+ dan B. Jadi...tak jadi la aku nak masak nasi dagang untuk dia orang. Nanti hari raya aku buat. Takpa2 hari Isnin ni...kami cikgu2 yang mengajar kamu semua nak buat jamuan kesyukuran dan semua pelajar yang dapat A dijemput hadir. Itu sebagai tanda penghargaan dan kegembiraan kami di atas kejayaan kamu semua. Kejayaan itu milik kamu tapi...kami sebagai cikgu turut merasa bangga di atas kejayaan kamu dan menumpang gembira.

Alhamdulillah...kamu semua cukup luar biasa! Cikgu hnya membimbing dan membuka jalan untuk kamu mencapai apa yang kamu idam-idamkan. So, trnyata ia membuahkan hasil...lumayan kan???

Satu perkara yang aku cukup bangga juga, ada seorg pelajar yg aku tak mengajar kelas dia ttapi dia termasuk dalam kumpulan kelas tambahan yang aku ajar tu dapat A+. Ada juga cerita di sebaliknya. Mula2 aku buat kelas tambahan dia tak masuk...aku lupa berapa kali. Agaknya dalam 2 kali kot. Aku ada dengar juga kawan dia cakap yg dia tak suka aku ajar...hehe. Akupun jumpa dia and slow talk le...memg dia akui dia tak suka aku ngajar dan tak suka tukar2 cikgu. Dia tak suka aku sebab dia tgk muka aku serius dan fikir aku ni garang..hehe akupn nak trgelak juga dengor pernyataan dia ni. Muka aku memang mcm ni...tapi siapa tak kenal aku memang tak tahu aku macm mana. Aku joke juga kat dia...aku kata kalau tak boleh tgk muka aku ni aku pakai topeng je le nnati hehe...terus dia gelak. Saja je la bg motivate dulu. Kemudian aku tanya dia apa sebenarnya masalah dia...aku cakap kat dia, cuba awk dtg dulu ke kelas saya tengok macm mana saya mengajar, faham atau tidak. Kalau impaknya tidak, awk boleh masuk le ke kls yg cikgu awk 'handle' saya tak kisah. Siapa la aku kan..Aku tak ada niat lain kecuali ingin membantu pelajar sahaja. Kalau org tak suka takkan aku nak paksa org suka aku kan? Kalau dia tak suka, tak bermakna org lain pun tak suka betul tak? Akhirnya dia hadir ke kelas aku buat kali pertama...aku ajar le...ulangkaji bersama2 pelajar lain. Pastu aku berilah perhatian kat dia lebih sikit dari org lain...sib baik, pelajar2 yg lain spotting. Bukan apapun aku hnya nak dia blh fhm apa yg aku cuba terangkn.. Akhirnya dia tetap meneruskn kelas tambahan yang aku ajar sehingga akhirnya. Alhamdulillah...berkat kesungguhan dia juga dia brjaya mndapat A+. Sebaik saja dia dpt result tu dia ucapkan terima kasih padaku...apakah yg lebih bahagia di kala mendengar keputusannya itu..??

Dan buat pelajar yg memg aku bg motivate betol...yg aku risau ada bebrapa org yg aku ajar bimbang kalau dia org tak lulus. Alhamdulillah...keputusan di luar jangkaan..Paling2 aku harap lulus tu dapat E la kan..Tapi dia org leh dapat C..dan ada 4 org dapat D..E tak ada langsung. Huhu...time trial kelas dia org ni...separuh tak lulus...apa aku tak kecutnya. Tapi berkat kerajinan dia orang buat latihan yg diberi...so, hasilnya memang teruja.



Aku sebenarnya, tak tahu nak gambarkan macam mana perasaan aku sekarang...seronok sangat2...bila pelajar2 aku mndapat kejayaan yg paling baik pada thn lps dlm subjek aku.
Syukur padaMu, Ya Allah......


2 comments:

ariana's said...

Alhamdulillah..dan Tahniah buat murid dan gurunya juga..:)

Al-Wardah said...

Terima kasih banyak...apy sgt ni..