Wednesday, May 18, 2011

Corat Coret Sambutan Hari Guru 2011





Jadilah seorang guru yang hadirnya di TUNGGU,
Hilangnya di RINDU,
Ilmunya di BURU,
Nasihatnya di SERU,
Tingkahlakunya di TIRU
Dan KEHILANGANNYA diiringi doa restu…


************************************
********************************
******************************
***************************
************************
**********************
********************
******************
***************
*************
***********
********
*****
***
*

“SELAMAT MENYAMBUT HARI GURU! “
~ Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara ~
........khusus buat semua rakan2 guru dan rakan2 blog yang bertitle guru. Tidak lupa juga buat guru2 yang mengajar aku sehingga aku berjaya. Maaflah kerana baru hari ini aku berkesempatan melafazkannya di blog aku ni. Terlalu sibuk? Mungkin...Sebenarnya semenjak dua menjak ni aku sedang menghadapi krisis hidup sikit tapi Alhamdulillah segalanya telah pulih dan bertambah baik dgn izin Allah SWT.



Gambar di atas ni (maaf gambar 'blur' je..hehe tapi yg pasti aku memang ada dlm gambar tu), kami (wargapendidik) sedang menunggu untuk sesi perarakan masuk ke Dewan Jubli Perak sekolah kami. Biasalah dah jadi tradisi acara ' perarakan masuk ' ni, setiap kali merayakan sambutan Hari Guru peringkat sekolah. Terasa gak nak jadi macam orang2 besar jalan atas 'red carpet' hehe...tapi aku nak beritahu sambutan untuk acara ni kurang memuaskan...( siap komen lagi ni ) atau mungkin aku sedang 'moody' kot. Tapi memang betol, biasa ada gak para pengawas sibuk letak bunga rossete kat tudung kami...Ni tahun kosong jek huhu...takpa no halnya..

Macam2 acara yang dirancang untuk guru2...antaranya pertandingan badminton mengikut rumah2 sukan sekolah kami, bemain bola jaring dgn memakai kain pelekat utk guru2 lelaki, bermain futsal utk guru2 perempuan dgn memakai kain batik, sukaneka dan ada jamuan yg disediakan oleh pelajar2 mengikut tingkatan.

Nak tahu aku main apa? Aku main futsal hehe...tak pernah seumur hidupku main permainan ni. Inilah pertama kali main. Nasib pandai gak tendang bola hehe



Nengok gambar kat atas ni, bersemangat tol kwn2 aku ni nak main futsal, nak2 yg sebelah Ah Moi hehe...aku biasa je saja 'spotting'. Segan pun ada sebenarnya nak main ni, tp selamba je le..'apy2'. Dgn tak ada 'warm up', pakai terjah je main ni huhu...mula la termengah2 di prtghn masa, pastu beberapa kali gak aku terjatuh sebab tergelincir atas rumput yg basah. Aku elak tak nak main badminton, rupanya main ni lagi teruk huhu...habis sakit dan bisa2 badan aku sampai hari ni. Nilah penangan main futsal! Walaupun kalah, ok apa? Kalah dengan cara yang terhormat, dapat juga aku jaringkan satu gol, kalah lak dgn kbykn pasukan lawan tu dah biasa main. Apapun tahniah buat diri sendiri dan pasukan aku krn dpt main dgn penuh semangat kesukanan hehe... walaupun 2-1.

Selepas tu main sukaneka pula. Tak yah cerita la...biasa2 je. Tamat sudah permainan, ke jamuan kelas la pula. Aku hanya pergi ke kelas2 yg aku mengajar je la..Minta maaf sebab ada kelas yg aku tak hadir, bukan sebab tak nak tapi tiada undangan dan aku segan la nak pergi...kot2 tak cukup nanti hehe..tapi Alhamdulillah, mereka ingat gak kat aku siap tapau dan bagi hadiah lagi. Sebenarnya tak terlaratpun nak makan. Pergi byk2 kelas, kelas pertama je aku makan...kelas2 lain semua bertapau. Apapun terima kasih buat para pelajarku yg dikasihi kerana bersusah payah menyediakan jamuan untuk guru2. Semuanya best! Tinggal lagi tak cukup ruang hendak diisi hehe...

Selepas tu, persembahan para pelajar dan guru pula di dewan..Aku tak buat persembahanpun...malas. Tapi aku minta kumpulan nasyid yg aku latih buat persembahan. Sebenarnya aku tak berapa confident mrk buat persembahan hari tu, sebab banyak masalah. Antaranya vokalis ke 2 menarik diri dan tamborin hilang. Persis seperti apa yg berlaku semasa mereka hendak mewakili sekolah ke pertandingan festival nasyid daerah baru2 ni. Pasal vokalis tu pula....memang dia beritahu aku mak ayah dia dah tak kasi bernasyid lagi. Akupun tak tahu di mana silapnya. Agaknya kalau masuk AF, Mentor ke boleh kot? Gerampun ada gak rasanya.. Kemudian dia cakap nak pujuk mak ayah dia balik. Tapi jwpnnya hampa, sebab untuk nada yg tinggi aku hanya harapkan dia. Yang paling sedihnya mlm Isnin tu, mak dia siap bagi msj kat aku lagi: " Salam sy mak kpd (si fulanah), ckgu yg nsyd kan...urm sy nk ckp yg sy x bley bg (fulanah) nsyid..sbb yg mse nsyid kat (nama sekolah) da b'jnji x nk nyanyi lg...sy mnta maaf ssangat.. " Dah la masa tu aku ada masalah, tambah lg dgn msj ni. Nak je aku jwb, bknnya dgn nsyd tak sampai 10 minit membuatkan anak awk dpt straight A PMR. Tapi sabar je la...takkan aku nak mendoakan yg tak baik lak buat pelajar aku..Tak kisahlah pelajar sakitkan hatipun. Akupun jawab mcm ni: " Wslm..x apalah kalo dah macm tu, sebenarnya persembhn nsyd tu utk sambutan hari guru esk..". Pastu mak dia bls blk: " Owh..minta maaflah..Selamat Hari Guru ya cg.." Hmm...nmpk sgt mak diapun rasa brsalah. Salah ke nak buat persembahan utk menggembirakan guru2 yg mengajar? Jadi kpd ibu2 ingatlah, tanpa guru siapalah anak2 anda! Kalau guru menyuruh atau mengajar perkara yg tak betul, tak apalah tak nak bagipun, ni bernasyidpun salah...apa la. Jadi byklah yg cacatnya persembahan nasyid mereka dgn mood yg bercelaru tu. Adalah salah seorang pelajarku yg juga kumpulan nasyid ni, mesej kat wall fb aku... " mtk mf yek ckg c0z xdpt wt yg trbaek~ ". Walaupun hati ni ada juga kecewa kerana aku mengharapkan yg terbaik meskipun kurang seorang ahli, aku cakaplah kat dia, tak ingin sekali aku mengecewakan dia dgn perasaan aku ni, krn mereka telah sudi membuat persembahan tu; " xpa...awk seme dah cbe..apapun cg bangga dgn awk semua walau byk hlgn dan dugaan tuk kita semua, kamu semua masih tabah... " dia balas begini lak, bangga kejap hehe " cyg ckg! ckg mmhmi~ slmt ayi guru, smge bhgie slalu~ "

Ok, dah habis persembahan2....terima kasih semua di atas persembahan yg cukup menarik. Nak2 sketsa keletah guru BM dan pelajar2nya (lakonan para pelajar tingkatan 2 kot) yg mengajar tajuk "perkataan berlawanan". Cukup mencuit hati mereka yg menonton. Memang bakat terpendam...hehe

Akhirnya, jamuan dari Kelab Guru..makan lagi hihi...
Memang kekenyangan tollah hari tu...



Sabda Rasulullah SAW:" Sesungguhnya Allah, malaikat, penduduk langit dan bumi; hinggakan semut di dalam lubang dan ikan paus (meliputi seluruh haiwan di darat dan di laut) mendoakan ke atas orang yang mengajar perkara baik kepada manusia. " (Riwayat At-Tarmizi)
Berbahagialah menjadi pendidik, menyampaikan ilmu yang baik kepada insan sejagat. May Allah, Ya 'Alim bless us His Khalifah in delivery His Ilmu.
Terima kasih kerana meluangkan waktu membaca entry aku pada pagi ini...Semoga kalian semua ceria di hari ini.

2 comments: