Tragedi Tanah Runtuh Di Hulu Langat

Seramai 24 orang terdiri daripada anak yatim, warden dan kakitangan Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa tertimbus dalam kejadian tanah runtuh di Hulu Langat hari ini. Menurut laporan Bernama, setakat 8 malam ini, lima mayat kanak-kanak berusia 11 dan 14 tahun dikeluarkan dari runtuhan itu manakala sembilan lagi ditemui cedera termasuk seorang lelaki dewasa berusia 22 tahun, kata polis. Penghuni yang cedera berusia antara 11 dan 17 tahun manakala lelaki dewasa itu dipercayai pekerja di rumah anak yatim berkenaan. Semua yang cedera dihantar ke Hospital Kajang untuk rawatan dan setakat ini keadaan mereka tidak diketahui, kata Ketua Polis Selangor Datuk Tun Hisan Tun Hamzah pada sidang akhbar di Kuala Lumpur hari ini.

Beliau berkata rumah anak yatim yang terletak berhampiran bukit itu menempatkan 49 orang termasuk penghuni termasuk lima penjaga. Semua penghuni rumah itu adalah lelaki.

Ketika kejadian pada pukul 2.30 petang semua penghuni rumah anak yatim itu berada dalam sebuah khemah yang dipasang untuk persiapan satu majlis yang dijadual pada pukul 5 petang ini. Runtuhan tanah dari bukit itu dikatakan menimbus keseluruhan khemah itu yang terletak di luar rumah anak yatim itu, yang terletak di lereng bukit itu.


24 buried alive in landslide at orphanage


24 buried alive in landslide at orphanage

Berita yang menggemparkan seluruh rakyat Malaysia, di atas insiden yang berlaku ini. Semoga mangsa2 yang meninggal dunia dikurniakan ganjaran pahala oleh Allah SWT dan di tempatkan di kalangan hamba2Nya yang beriman. Semoga ahli keluarga mereka tabah menghadapi segala ujian dari Allah SWT ini. Marilah kita berdoa semoga mangsa yang masih tertimbus ditemui dengan selamat. Sehingga kini, 6 orang mangsa lagi belum ditemui. Dan semoga apa yang berlaku ini menjadi satu iktibar dan peringatan buat kita semua....Mudah2an dengan apa yang berlaku dapat meningkatkan lagi keimanan dan ketaqwaan kita kepada Allah SWT.

3 Comments

Terima Kasih Daun Keladi...
Kerana Sudi Bertandang Ke sini...

Zhai Jian! :D

  1. moga semua ditempatkan di klangan org2 beriman trigyy

    ReplyDelete
  2. BERSEDIH JUGA TENTANG TRAGEDI INI.DOAKAN MEREKA.SALAM.HAI.SALAM KENAL.TERIMA KASIH BW DI BLOG SAYA.SENANG SENAG TEKAN LAH BUTTON TWITTER.SALAM UKHWAH AGAIN.

    ReplyDelete
Previous Post Next Post