Wednesday, August 3, 2011

Luahan hatiku


Assalamualaikum...Salam Ramadan buat semua...

Hehe baru hari ni (2 Ogos) aku tahu di dalam BM sekarang Ramadhan tidak boleh dieja mcm aku eja ni, tp dieja tanpa 'h'. Pelik je aku nak menyebut, dah jadi apa maknanya tu... Sama juga dgn perkataan diredhai..ejaan betulnya 'diredai'. Mcm2 lah..Sepatutnya kalau dah ciplak bahasa org lain, kenalah kekalkan bhs mrk krn bila ejaan tak tepat sebutan pastinya tak betul dan membawa makna yg salah. Tapi siapalah aku...bukannya pakar bahasa. Jadi terimalah apa yang diubah, mungkin ada rasional di sebaliknya kot.

Bagaimana aku tahu? Sebab hari ini (semalam) adalah hari pelancaran program "Ihya' Ramadan Di Hatiku" sempena Ramadan Al-Mubarak sekolah aku. Jadi adalah guru BM yg membuat sedikit teguran, mereka pun pening nak ajar pelajar dgn perubahan yg berlaku ini. Tapi bagaikan pendakwah, walaupun satu ayat kena sampaikan dan perbetulkan jua, bimbang para pelajar akan terpengaruh dengan ejaan yang salah itu.

Baiklah menyentuh topik entry aku pada pagi ini...

Sebenarnya aku agak terkilan dgn seseorg yg patutnya 'handle' Program Ihya' Ramadan ni, dia tidak ambil tahu langsung tentang program dia setelah dia memberi setiap org arahan utk membuat itu dan ini... Tahun lepas aku dah tegur semasa di dlm mesyuarat supaya mesyuarat atau kalau tak ada kesempatan jumpalah utk berbincang tentang sesuatu program yg hendak dijlnkan. Katanya, 'byk berkerja, kurang berckp', tapi bg aku 'kurang berckp, kurang brtemu, kerja tak menjadi'. Masa tu pun,siap kecik2 hati lagi antara kami semua, dah pun minta maaf....so 0-0..

Tapi tahun ini perkara yg sama masih berulang lagi. Walaupun sekarang ni zaman yg serba canggih, sekadar mengarah dgn sms memang mudah tetapi kehendak sukar difahami. Mesyuarat itu adalah lebih baik krn kita dpt maklumat dan dpt berbincang tentang aktiviti2 yg hendak dijlnkan. Aku pula yg bukan penyelaras ni yg sibuk mengawal keadaan dan perasaan rakan2 aku yang bengang dgn sikapnya. Mereka semua susah hati bila 'bos' tak berbincang dgn setiausahanya dan rakan2 yg akan membantu melicinkan perjlnan progrm ini.

Aku pula yg mengarahkan setiausaha panitia membuat kertas kerja dan aku sebagai KP akan jumpa Pengetua utk berbincang tentang aktiviti dan kosnya, masa dah suntuk...tak kiralah 'gile kuasa' ke apa, yg penting progrm brjln. Agaknya kalau aku lepas tangan, tak tahulah apa yg bakal terjadi. Aku bukannya bagus sangat tapi krn fikir tanggungjwb aku gagahi jua. Aku tak tahu kenapa dia boleh buat tak kisah, sedangkan dia tahu akan buat program ni. Setiausaha siap telefon lagi berkali2 tapi tak dijwb. Nak beritahu semua dah beres dan nak tanya dia boleh datang tak utk pelancaran serta memberi ucapan Penyelaras. Sekurang2nya tengok 'miss call' tu 'call'lah balik. Jadi nak kata siapa yg salah pula kali ni????? Hargailah sikit, s/u tu dah la sibuk dgn anak kecil tp sempat lagi buat kertas kerja, sediakan hadis utk pertandingan (sedangkan dia yg mencadangkan) dan lain2 serta membuat montaj utk majlis pelancaran pada hari ini. Aku memang tabik abih s/u aku tu.

Dah la aku baru nak pulih dari sakit. Tup2...dia lak buat hal. Aku tak tahu apa masalah dia, tapi sekurang2nya beritahulah kalau awak ada masalah. Jadi masa pelancaran program ni pagi smlm, adalah yg jd mangsa 'bidan terjun'nya. Antaranya pengerusi majlis dan pembaca ayat2 suci Al-Quran.
Aku ingat bila penyelaras dah ada hari ini, aku hanya jadi pengacara majlis je la. Aku buatlah skrip utk pengacara, duk mengadap laptop je la cuti 3 hari ni. Utk esok aku kena jadi pengacara majlis sempena perpindahan GPK HEM sekolah aku,,,dah lama tak jadi, ada lak yang nak aku jadi pengacaranya. Dah orang arah, buat je la...dengan tak ada lg aturcara majlis dan bila tarikh majlisnya, aku hentamlah sendiri dulu sebab kesihatan aku sekarang ni....bukannya betul sangat. Sambil tu aku buatlah skrip utk pengerusi majlis pada pagi smlm. Kemudian aku 'call' s/u, tnya utk pelancaran smlm...dia dpt tak hubungi penyelaras. Dia kata tak dapat...haaa mcm yg aku cerita kat atas tadi. Jadi aku 'stanby' lah ucapan bagi pihak penyelaras mlm smlm. Kalau penyelaras tak ada, akulah sebagai penolongnya kena beri ucapan. Kalau 'on the spot' boleh gak, tp nanti 'timing' lari lak...hehehe.

Pagi2 lagi sblm ke sekolah, aku tnya s/u, lcd minta rakan aku yg ada kunci Bilik Panitia ambilkan. Tapi dia dah minta tolong penolong pusat akses sekolah sediakan. Aku terfikir juga nak 'call' dak tu tapi naik segan lak nak minta tolong lg sekali 'on the spot' sebab dua minggu lepas aku dah buat. Kasihan juga nak buat lagi sekali huhu... sebab kalau tak ada program dia datang sekolah ikut waktu pejabat. Oleh kerana s/u dah beritahu dia, tak kisahlah. Aku sangat2 menghargainya. Kemudian aku 'call' lagi sekali, minta dia beritahu rakan aku yang seorang ni utk 'stanby' jd pengerusi majlis takut dia terperanjat...tapi aku tahu dia 'spotting'. Hehe.. lepas tu dlm perjalanan ke sekolah, aku 'call' rakan aku yg aku nak minta dia jadi pengerusi majlis cari pelajar utk membaca Al-Quran, tapi aku lupa nak cakap dia kena jadi pengacara kalau penyelaras tak datang. Teruk betul aku ni...

Sebaik sahaja sampai ke sekolah, aku terus ke Dewan Jubli Perak utk membuat persediaan pelancaran bersama rakan2 aku yang lain. Aku mintalah rakan aku yang seorang ni jadi pengerusi majlis, hehe dia cakap KP ni suka beno buat kerja 'on the spot'. Pembaca ayat suci Al-Quranpun dah 'ready'. Aku cakap, jgn risau skrip dah ada tinggal kau baca je...'on the spot' pun aku tak suka menyusahkan org lebih2. Itulah...otak sentiasa berfikir apa akan trjadi kalau macam ni, macam tu....penat lorhhh!


2 Ogos 2011


Alhamdulillah...pelancaran program "Ihya' Ramadan di hatiku" berjalan sebagaimana yang dirancang walaupun di dalam keadaan yg cukup mencemaskan...terdapat juga sedikit gangguan teknikal. Walaupun ada yang terpaksa jadi bidan terjun...pelancaran tetap berjalan dengan baik dengan izin Allah SWT. Kerja 'on the spot' ni ada juga baiknya, beri kita bersedia bila2 masa sahaja utk membuat sesuatu pekerjaan.

Aku sendiripun, sebaik sahaja memberi salam untk menyampaikan ucapan bagi pihak penyelaras, tiba2 rasa macam tak ada kekuatan utk berdiri dengan lebih lama...macam nak rebah, nak pitampun ada. Aku pun pelik sebab tadi elok je. Tahu apa yang aku fikir...ajal aku dah nak sampai ke sekarang ni? Aku berdoa ke Hadrat Allah SWT supaya diberikan aku kekuatan untuk aku menyempurnakan tanggungjawabku itu. Alhamdulillah...di dalam keadaan fizikal aku lemah, aku dapat menyelesaikan ucapan tersebut.

Keadaan aku berterusan sehingga period last jam 1.15 hingga 2.25 kelas Bahasa Arab. Ikut hati, aku nak je balik tidur sebab tak larat. tapi oleh kerana memikirkan masa dah tak banyak lagi utk mereka ulangkaji dan buat latih tubi, aku kuatkan jua semangatku utk bersama mereka sehingga jam 2.45 pm sebab Peperiksaan Percubaan PMR utk subjek Bahasa Arab adalah pada 12 Ogos, iaitu hari Jumaat depan. Biar aku susah sikit...selagi aku mampu berdiri dan bertahan, asalkan para pelajarku mendapat manafaatnya.


Ok, itu sahaja luahan hatiku untuk hari ini...

Bukan aku ingin mencari salah sesiapa tetapi jadilah seorang yang bertanggungjawab apabila diberi amanah. Amanah itu cukup berat!!!! Dan juga bukan tujuan aku meluahkan ini utk memburuk2kan sesiapa tetapi untuk menghilangkan stres di dalam sanubari.
Semoga ia memberi pengajaran kepada sesiapa yang membacanya begitu juga buat diri ini.