Thursday, August 30, 2012

Salam Kemerdekaan

Selamat Menyambut Hari Kebangsaan esok!
Kita sebagai rakyat Malaysia seharusnya menyayangi negara kita yang tercinta ini...
Hargailah pengorbanan para pejuang tanah air kita dgn menjaga keamanan sejagat...
Merdeka!Merdeka!Merdeka...!!!!


Selamat Menyambut Hari Kebangsaan yg ke 55...
" JANJI DITEPATI"

Sunday, August 19, 2012

Salam AidilFitri :)

"Penyimpan Mohor Besar Raja-raja Melayu telah mengisytiharkan tarikh Hari Raya Puasa telah jatuh pada hari Ahad, 19 Ogos 2012"

Yup! Tarikh Hari Raya telah pun diumumkan pada jam 8 lebih tadi..
Kalau di negeri kelahiranku, dah mula bunyi tembakan meriam atau bedil sebanyak 7 das sebagai menandakan esok adalah Hari Raya..
Namun pada kali ini, tak dapatlah dengar sebab aku tidak dapat beraya di kampung halamanku atas faktor tertentu..
Tidak mengapalah, yang penting kat sini beraya jugak..kn?

Sayu... hati ini makin sayu
Rindu... terkenangkan desa permai
Wajah bonda dan kaum keluarga 
Juga pusara ayahanda bermain di mata
Mengajak ku pulang ke desa
Di hari bahagia hari raya

Lama kutunggu
Bertemu di pagi mulia
Namun tidak kesampaian
Airmata jatuh berlinangan

Kuingin berulang manisnya bersama
Menyambut hari bahgia
Jarak memisahkan rindu pertemuan
Bilakah hasrat jadi nyata

Duhai bondaku ampunkan anakanda
Tak dapat beraya bersama
Jauh dari mata dekat dalam jiwa
Teguh kasihku tidak berubah

lirik asal: Airmata Syawal

huhu...sedih lagu ni...


Dikesempatan ini, Al-Wardah ingin memohon kemaafan sekiranya ada kekhilafan dan kesalahan daripada rakan2 blogger dan pengunjung2 Al-Wardah. Saya hanya insan biasa yang tak sunyi daripada melakukan kesilapan...Semoga lebaran esok akn memberi seribu erti kebahagiaan buat anda semua...


Tak sempat nak create kad lawa2..
simple je ni :)
Sempat juga malam ni, siapkan langsir yang terbengkalai dek pemantauan nazir Rabu lalu...
Tapi saya bukannya pro benor..tp bolehlah hehe

Dah siap utk sliding door ruang TV...
kira ok la...

Ini gara2 hati kat kg....jasad je kat sini huhu
kena tetas balik sbb tak fokos, nsib la badan
Rasa macam nak demam lak kerjakan langsir kain oganza utk dua tingkap dan lagsir purple tu utk ruang TV..

Oklah...cukup hingga di sini, Insyaallah jumpa lagi pada entry akn datang.Maaf susunan entry ni tunggang langgang sbb penatttttt :(


Pemantauan Nazir

Assalamualaikum....
nak update tak sempat-sempat...
ni pun tgh curi masa yg sbnrnya adalah utk rehat setelah penat menjahit langsir dan menyediakan juadah untuk Hari Raya esok..
tp nak juga saya berkongsi cerita dgn rkn2 blogger dan stalker

Kreatifkn anak2 didik Al-Wardah
Ni terima sehari seblm pemantauan :)

Pada tanggal 15 Ogos, Wardah didatangi oleh nazir dari Putrajaya dan Jbtn Pelajaran Negeri...adalah utk melihat cara Wardah mengajar dan adalah yg berkaitan dgn tugas2 lain sebagai guru..
Wardah menerima panggilan  dari nazir pada lbh kurg jam 12.15 tgh Jumaat lalu, masa tu tengah sibuk berkemas utk balik. Pada ptg tersebut ada pula Majlis Khatam Al-Quran dan Iftar jam 5.30 ptg.
Wardah ada masa lbh kurang 4 hari utk melakukan persediaan..
Dalam keadaan yang penat dgn tugas2 sampingan sbg GPI, Wardah berusaha juga membuat persediaan utk menerima kedtgn nazir tersebut..Yang PASTI Al-Wardah tidak mahu mengecewakan mereka, apabila datang tiada langsung persediaan utk mereka lihat...Cuma agak terkilan sikit tak dpt buat persediaan utk perkara yang perlu Wardah ambil tahu walaupn apabila fokus utama sebg pendidik adalah hanya utk memastikan para pelajar berjaya dr segi JERI...Apapun Wardah sudah lakukan yg terbaik dgn niat yang tulus ikhlas, tak lain dan tak bukan hanya utk menjadi seorg muaddib yg dpt membimbing para pelajar ke arah kebaikan duniawi dan ukhrawi.

Baiklah dipendekkan cerita, dtglah nazir tadi ke sekolah utk memantau Wardah...siap main nyorok2 lg hehe...taklah, sbnrnya Wardah dari kls tingkat 4..kwn ada call beritahu nazir dah sampai...so kenalah turun utk menjemput, katanya dkt dgn pintu pagar..berkejarlah ke sana...cari-cari tak jumpa...GPK ckp dah dibawa Tn Pengetua ke pejabat...berkejarlah pula ke pejabat....jumpa la juga akhirnya. Tapi Wardah dah berpeluh-peluh sebab trpaksa main kejar-kejar ni huhu....kpntan melaksanakan program masih berbaki lg..tambah lak penat pg tu..

Bermulalah sesi p&p...mcm biasa la kls Wardah selamba je...so tak ada hipokrit di sini ya...hanya melakukan apa yg biasa dilakukan dlm p&p saja..stlh selesai p&p, 3 org pelajar telah ditemubual oleh nazir. Entah apa yg disoal kpd pelajar-pelajar ku..tetiba je selepas mereka ditemubual timbul statment "betul ke cg nak kena dipindahkan?"...agaknya nazir soal camtu kot, mungkin nak nengok pelajar Al-Wardah seronok tak dgr berita tu..Mulalah pelajar2 lain susah hati, ada mereka cakap: "memandai je nak tukarkan cg kita", "kalau cg nak pindah, kasi kita org lps SPM dulu"...dan lain2 komen dr mereka.
Sayang awk semua kat cg ya hehe...(perasan lak)

Wardah pula turun ke blk guru utk mengambil fail-fail yg sepatutnya utk dipantau oleh pihak nazir...penat lg huhu...pastu kena interview lak dgn nazir...rasa penat bkn kepalang hanya Allah shj yang tahu...so adalah soalan yg agk blur utk dijwb sbb tak dpt berfikir dgn baik tapi hentam sajalah...janji jawab dgn jujur dan ikhlas...~cool and steady~
Sebnrnya apa yg Wardah sediakan utk para pelajar, semuanya adalah krn minat, suka dan tiada paksaan drp mana-mana pihak..yang penting ia memberi kepuasan kpd diri sendiri..Jgn menyusahkan orang lain sudah la kan?

Sebelum mengakhiri enty ini, Wardah ingin mengucapkan terima kasih yang tak terhingga kpd pihak nazir di atas bimbingan dan teguran semasa pemantauan dijalankan. Insyaallah, apa yang perlu saya perbaiki akan saya usahakan sebaik mungkin. Jangan risau saya tak akan kecewa jika motif pemantauan bkn milik saya. Tapi jika saya diberi peluang akan saya lakukan yang terbaikkkk!!! Insyaallah.
Saya tetap berpegang dgn kata-kata keramat ini sebagai semangat buat diri saya:


“ Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu. Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah.Maka akan jadi sikitlah orang yang memberi peringatan. “

~IMAM HASAN AL-BASRI


Di bawah ini Wardah uplodkan gambar para pelajar Wardah :)
Sayang awk semua!

Sesi perbincangan di dalam kumpulan
sambil dilihat oleh nazir

Sesi pembentangan
hmmm....tak silap Kumpulan Masam ni
Hope enjoy dgn entry hari ini...
hehe esok dah raya...ok baca entry baru lak..



Wednesday, August 1, 2012

Isu Hukum Puasa Atlet Muslim Di Temasya Sukan Olimpik

Apa khabar semua? diam tak diam kita dah pun melangkah masuk ke hari 12 Ramadan.
Begitu pantas masa berlalukan?
Tujuan utama saya update blog utk berkongsi tentang tajuk entry Al-Wardah hari ini kerana ada di antara kita yang menimbulkan persoalan, adakah atlet sukan olimpik diberi keringanan untuk meninggalkan puasa?
Jadi untuk menjawab persoalan ini, saya menerjahlah laman web di bawah...jadi jika ada sesiapa yang musykil boleh lah membaca berkenaannya di link di bawah ini. Semoga segala persoalan anda semua terjawab.

http://www.manhal.pmram.org/2012/07/respon-manhal-pmram-berhubung-sukan.html
http://hafizfillah.blogspot.com/2012/07/sukan-olimpik-puasa-menurut-beberapa.html

Semoga Ramadan tahun ini lebih baik dari yang sebelum ini dan diredhai olehNya....Insyaallah :)


Sukan Olimpik, London 2012