Saturday, November 17, 2012

Gangnam Style....demam tahun 2012


Sejak mutakhir ini...fenomena yang baru melanda dunia hiburan tanah air yang menjadi ikutan masyarakat kita dari kecil hinggalah dewasa...kalau yang tua pun terikut-ikut gak tak tahu la nak cakap apa...
Fenomena yang Al-Wardah maksudkan ialah 'gangnam style'.

Kebanyakkan yang terikut-ikut gaya nyanyian dan tarian ini terdiri daripada kalangan remaja..
Cuba anda tanya mereka kalau tak percaya, mereka boleh terangkan dari A sampai Z. Tapi kalau tanya rukun Islam berapa perkara....mesti 'out' punya sebab tertukar-tukar dengan rukun Iman.

Peringatan sebagai seorang muslim, kita perlulah menyelidiki terlebih dahulu dari sudut hukum...sama ada halal atau haram apa yang bakal kita ikuti itu. Bahkan...kita tidak tahu, kemungkinan besar 'jarum' daripada orang bukan Islam sedang disuntik untuk menghancurkan umat Islam.

Kalau dahulu mereka menjalankan usaha secara kekerasan untuk memerangi dan menguasai umat Islam. Namun setelah mendapat pengiktibaran dari Peperangan Salib, mereka mendapat kesimpulan bahawa umat Islam tidak boleh ditentang secara kekerasan sebaliknya secara lemah lembut dengan formula baru iaitu ' 'perang saraf '. Yup!!!... Formula yang mereka dapati untuk menghancurkan umat Islam adalah melalui kaedah ' perang saraf ', yang mana ia adalah penguasaan minda. Minda umat Islam mudah dikuasai dengan cara melalaikan mereka melalui corak berpakaian, hiburan, gaya rambut dan sebagainya yang senang dimanipulasikan. Dengan kata lain, ia menanam di dalam fikiran umat Islam dan hati mereka supaya meragui keupayaan Islam satu sistem hidup yang sempurna dan dapat membimbing manusia ke arah kebahagiaan hidup di zaman serba berteknologi tinggi ini.

Bukan tujuan untuk menakutkan, tetapi sebagai peringatan untuk kita bersama...berhati-hatilah dengan setiap perkara yang disebarkan kerana pasti ada 'udang di sebalik batu'. Berperasangka itu lebih baik daripada kita semua terjerumus ke dalam 'jerangkap samar' yang dipasang oleh musuh-musuh Islam yang sentiasa ingin melihat keutuhan sesama kita terlerai dan akhirnya membawa kemusnahan. Kemusnahan yang pastinya akan dialaskakikan oleh mereka dengan teriakan kegembiraan.

Wasiat Luis IX (Raja Perancis) semasa Perang Salib:

 Raja Peranchis Louis IX


" Sesungguhnya tidak ada jalan lain cara yang boleh menguasai orang Islam melainkan dengan menggunakan kalimah untuk menguasai fikiran Islam dan meracuninya dengan keraguan-keraguan tertentu serta merosakkan isi kandungan yang berteraskan jihad. Semuanya tidak akan berjaya melainkan jalan menghantar pengembang-pengembang agama Kristian dan misi-misi muhibbah yang akan menumpukan kepada sisitem-sistem kebudayaan, pelajaran dan pendidikan Barat sebagai jalan utama untuk menguasai seluruh pemikiran Islam supaya tunduk kepada pemikiran Barat ".

Kata beliau lagi:

" Jika kamu ingin mengalahkan umat Islam jangan memerangi mereka hanya dengan senjata saja, kerana kamu telah kalah di hadapan mereka waktu kamu menggunakan senjata. Namun perangilah 'AKIDAH' mereka, hancurkan pemikiran-pemikiran mereka, keluarkan dari dada-dada mereka semangat Islam, kerana dalam akidahlah terletak kekuatan Islam. Apabila akidah telah keluar dari dada mereka, maka mudah bagi kamu mengalahkan mereka. Dengan senjata akan banyak merugikan kita namun dengan menyerang pemikiran mereka kita tidak akan rugi, bahkan kaum muslimin akan rugi ".

Inilah iktibar yang mereka perolehi hasil dari kekalahan 'Perang Salib'!


Di bawah ini saya kongsikan apa kata Al-Fadhil Ustaz Azhar Idrus berkaiatan dengan gangnam style yang sedang meniti dibibir dan ditarikan oleh para remaja kita hari ini.



Semoga kita berpendirian tegas dan tidak mudah dipengaruhi oleh mana-mana pihak. Al-Wardah pernah terdengar kenyataan ini, " Jiran Korea...Jepun pun tak tahu tentang tarian atau nyanyian gangnam style ini ". Walhal kedudukannya hampir ". Setuju tak kalau Al-Wardah nyatakan bahawa Jepun mempunyai masyarakat yang berpendirian yang sukar dimanipulasikan? Anda semua boleh fikir sendiri.

Diharapkan segala apa yang Al-Wardah kongsikan ini memberi manafaat buat kita semua.
Aminnnn....


Thursday, November 15, 2012

Anugerah Skrin 2012...antara yang menarik

Walaupun dah terlambat, mungkin isu2 hangat yang berlaku di dalam Anugerah Skrin tempoh hari masih lagi berbekas di dalam kotak memori anda semua kan?
Sebenarnya Al-Wardah tak nengok sepenuhnya pun..cuma di awal2 sahaja, lepas tu rasa "so bored" terus buat kerja lain. Tapi bila nengok kat status fb, masing2 merungut...tak best la, boring la, meluatlah...tapi baguslah dia orang ni masih setia hingga ke hujungnya.
Kalau tak, mana nak dapat maklumat ini semua..hehe

Pada pendapat Al-Wardah la, konsep yang hendak dibawa oleh pihak penerbit program ini agak tidak sesuai kerana kebanyakan artis yang terlibat adalah muslim. Apabila di bawa konsep 'Fairy Tale' (Selami Dunia Fantasi Kami). Ia lebih mirip kepada pendekatan orang bukan Islam, yang jelasnya adalah Kristian. Kita dapati dari segi corak pemakaian dan juga pergaulan, agak menyongsang dari cara hidup yang dianjurkan oleh Islam. Memang lah, bila disebut hiburan semacam ini, sukar untuk diterapkan nilai2 Islam yang sebenar tetapi jagalah kesopanan sebagai seorang yang bergelar diri sebagai Islam. Pakailah pakaian yang tidak mencolok mata...jagalah batas2 pergaulan.

Menegur adalah hak kita sebagai seorang muslim, yang ditegur haruslah terima dengan hati yang terbuka dan cuba muhasabah serta perbaiki ke arah yang lebih baik.

Cuba anda lihat sendiri, apakah ini sesuai dengan budaya kita? Kalau dari sudut Islam memang dah 'out' awal2 lagi..









Kadang2 bila direnung2, difikir2 gambar2 di atas ni, semacam....eksploitasi ke atas wanita lak..!

Di bawah ni pula, adalah kata2 yang tak patut dikeluarkan oleh seorang muslim...



Semoga Allah SWT memberi petunjuk...Kadang2 bila kita terasa bersalah Allah mahu kita menjadi lebih baik.






Alhamdulillah...dalam kalangan artis ada yang mampu untuk berdakwah juga...contohnya jelas dilihat kata2 di dalam gambar di atas...walaupun nama macam orang putih tapi keislamannya terserlah.
Nak nengok video ucapan Pierre Andre ini?
Jom...





Ini hanyalah pandangan peribadi Al-Wardah...mohon maaf sekiranya tersilap bicara..

AES (Automated Enforcement System)

Ini maklumat terkini yang hendak Al-Wardah kongsikan bersama..
Beberapa hari lepas terdengar rakan2 bercerita pasal AES ni..
Apa kebendalah ya...tu yang membuat Al-Wardah teruja untuk mengetahuinya. 
Cuma dengarnya macam saman ekor.
Ya ke???

Sistem Penguatkuasaan Automatik atau lebih dikenali dengan
 nama singkatanAES (Automated Enforcement System)  sedang hangat 
diperkatakan. AES ialah sistem pengesanan dan merakam secara 
automatik kesalahan lalu lintas menggunakan alat pengesan yang 
dipasang diatas jalan dan perakam imej kesalahan menggunakan kamera 
(gambar dan video). 
Pemasangan AES ni kebanyakkannya diletakkan di kawasan 
yang sering terjadi kemalangan sahaja atau dalam bahasa paling mudah 
ialah 'lokasi maut'. 

Antara kesalahan yang akan dirakam oleh AES seperti memandu 
melebihi had laju dan tidak mematuhi lampu isyarat
Dijangkakan lebih banyak lagi kamera akan 
dipasang di 817 'lokasi maut' pada fasa kedua nanti. Ada yang 
berpendapat AES ni akan memberi kebaikan dari sudut positif 
dan ada juga yang membantah tentang perlaksanaan AES. 

Antara lokasi yang telah melaksanakan AES ialah di Putrajaya, 
Kuala Lumpur, Selangor dan Perak.

Apakata kita tinjau sama2 apa hasil yang Al-Wardah temui..
Jom3 :)




Tahukah anda apa itu AES?

a) Apa itu AES – Automated Enforcement System 
    (Sistem Penguatkuasaan Automatik)

AES ialah suatu kaedah penguatkuasaan peraturan & undang-undang 
lalulintas secara automatik yang beroperasi 24 jam tanpa henti walau 
dalam apa jua keadaan cuaca.

b) Bagaimana AES beroperasi?

AES beroperasi dengan pemasangan kamera automatik 
di lokasi-lokasi tertentu seperti jalanraya, lebuhraya & persimpangan 
lampu isyarat. Kamera akan menangkap gambar kenderaan yang 
melakukan kesalahan & dihantar ke pusat kawalan AES 
kemudian diedit & disahkan lalu dihantar ke pusat AES JPJ. 
JPJ akan mengesahkan kesalahan & butiran pemilik kenderaan & 
mengeluarkan saman kepada pemilik kenderaan.

c) Apa kesalahan yang dikuatkuasakan di bawah AES?

Setakat hari ini :
a) Memandu melebihi hadlaju; dan
b) Melanggar isyarat lampu isyarat.

d) Siapa yang mengendalikan AES?

AES dikendalikan secara bersama oleh JPJ & dua (2) syarikat swasta 
yang memasang kamera iaitu Beta Tegap Sdn Bhd & ATES Sdn Bhd.

e) Apakah teknologi yang digunakan?

Beta Tegap Sdn Bhd menggunakan kamera keluaran Redflex dari Australia
manakala ATES Sdn Bhd menggunakan kamera keluaran Jenoptik Robot 
dari Jerman.

f) Di mana kamera AES dipasang?

Kamera AES dipasang di lokasi-lokasi kemalangan maut yang 
ditentukan oleh Institut Penyelidikan Keselamatan Jalanraya Malaysia 
[MIROS]

g) Apa fungsi syarikat Beta Tegap Sdn Bhd & ATES Sdn Bhd dalam AES?

Kedua-dua syarikat ini diberi hak oleh Kerajaan untuk memasang kamera 
di lokasi yang telah ditetapkan.

h) Adakah syarikat mendapat hasil daripada AES?

Ya, mengikut Model Kewangan dengan Formula 3 Langkah yang 
telah dipersetujui sejak tahun 2009, kedua-dua syarikat layak mendapat
RM16 setiap saman yang dibayar.

i) Bagaimana AES dikuatkuasakan?

Saman dikeluarkan oleh JPJ kepada pemilik kenderaan supaya 
hadir ke Mahkamah di kawasan kesalahan dilakukan. Jika pemilik
bukan pemandu ketika kesalahan dilakukan, pemilik hendaklah memberitahu 
JPJ maklumat pemandu dalam tempoh 30 hari dari tarikh Saman dikeluarkan.

j) Apa itu SAMAN

Saman ertinya suatu notis memerintahkan seseorang hadir ke Mahkamah.

k) Adakah SAMAN perlu dibayar?

Saman tidak WAJIB dibayar kerana SAMAN adalah perintah hadir 
ke Mahkamah bukan perintah untuk membayar denda.

l) Adakah kesalahan di bawah AES boleh dikompaun?

Kedua-dua kesalahan boleh dikompaun dengan tawaran kompaun 
juga RM300.

m) Apa itu kompaun?

Kompaun ialah tawaran denda kepada pesalah untuk membayar 
denda lebih awal dalam suatu tempoh yang ditetapkan untuk mengelak 
hadir ke Mahkamah.

n) Apa hukuman di bawah AES?

a) Seksyen 79 (2) – tidak mematuhi isyarat hadlaju (papantanda), 
denda minimum ialah RM300 dan maksimum RM2,000
b) Seksyen 79 (2) – tidak mematuhi isyarat lampu isyarat denda 
minimum RM300 dan maksimum RM2000

o) Apa akan berlaku jika seseorang yang menerima SAMAN 
tidak membayar kompaun?

Jika kompaun tidak dibayar, seseorang itu hendaklah hadir ke Mahkamah 
yang dinyatakan di dalam Saman pada tarikh dan masa yang ditetapkan. 
Kegagalan hadir ke Mahkamah seperti yang ditetapkan, suatu Waran Tangkap 
boleh dikeluarkan.

p) Apa itu Waran Tangkap?

Waran Tangkap ialah suatu perintah menangkap OKS untuk dibawa 
ke Mahkamah pada tarikh dan masa yang ditetapkan. Seseorang 
yang dikeluarkan Waran Tangkap tidak bermaksud telah melakukan 
kesalahan seperti yang didakwa tetapi sekadar untuk membawa beliau 
hadir ke Mahkamah bagi menjawab tuduhan.

q) Bagaimana proses Mahkamah dalam kes Saman AES?

Proses Mahkamah dalam Saman AES adalah sama seperti kes-kes yang lain.

Tuduhan akan dibacakan.

Contoh tuduhan

"Bahawa kamu pada 12/11/2012 jam lebihkurang 10:00 pagi di km 6.6 
Jalan Kajang-Puchong dalam Daerah Puchong di Negeri Selangor 
sebagai pemunya berdaftar kenderaan motor WWW 1234 telah 
memandu kenderaan tersebut dengan kelajuan 123 kmsj iaitu melebihi 
hadlaju 80 kmsj yang telah ditetapkan bagi jalan tersebut, kamu gagal
mengikuti peraturan isyarat (papantanda) yang sah di mana berlebihan 
hadlaju 43kmsj dan oleh yang demikian itu, kamu telah melakukan 
satu kesalahan di bawah Seksyen 79(2) Akta pengangkutan Jalan 1987 
dibaca bersama di bawah Seksyen 109(2) akta yang sama dan boleh 
dihukum di bawah Seksyen 79(2) akta Pengangkutan Jalan 1987 
(Akta 333/87)"

Adakah kamu mengaku bersalah?

Jika OKS mengaku salah, maka pengakuan salah diterima & diminta 
untuk membuat rayuan hukuman. Hukuman Denda RM300 minima &
maksima RM2000. Maka OKS boleh merayu hukuman diringankan. 
Mengikut prosedur biasa Mahkamah, mahkamah akan mengambil kira 
kesalahan pertama & lain-lain faktor seperti kewangan & tanggungan keluarga
& penjimatan masa Mahkamah sebelum menetapkan hukuman. 
Kebiasaannya hukuman bagi kesalahan pertama ialah RM300 seperti 
yang ditetapkan & mungkin juga Mahkamah boleh melepaskan dengan 
jaminan berkelakuan baik.

Jika OKS tidak mengaku salah, maka Mahkamah akan menetapkan 
tarikh bicara di mana pihak pendakwa (JPJ) perlu membuktikan bahawa 
OKS melakukan kesalahan. Beban pembuktian terletak di pihak Pendakwaan 
bagi membuktikan OKS melakukan kesalahan. Bukti-bukti seperti 
gambar & lain-lain termasuk saksi-saksi akan dikemukakan semasa 
perbicaraan. Jika diakhir perbicaraan, OKS didapati salah, Mahkamah 
akan jatuhkan hukuman di mana hukumannya sama seperti mengaku salah. 
Jika diakhir perbicaraan pihak Pendakwa gagal membuktikan kesalahan,
maka Mahkamah akan melepaskan OKS.


Sumber:
TERBITAN

JAWATANKUASA KEMPEN ANTI SAMAN EKOR
[KASE]

14 NOVEMBER 2012.
29 ZULHIJJAH 1433


Al-Wardah just copy n share untuk maklumat semua

Kesimpulannya, adakah dengan pelaksanaan ini mampu mengurangkan risiko kemalangan? 
Apapun, jadilah pengguna jalanraya yang bijak, patuhi had laju yang dibenarkan...
Patuhi undang2 jalanraya...Jiwa pun selamat :)





Salam Maal Hijrah 1434

Diam tak diam...kita dah pun berada di awal Tahun Baru Hijrah..
Begitu pantas masa berlalu...namun seharusnya kita bersyukur kerana masih lagi diberi peluang oleh Allah SWT untuk bertemu dengan 1 Muharram 1434H.
Semoga Tahun Baru Hijrah kali ini membuka lembaran baru buat kita semua ke arah yang lebih baik.

"Wasatiyyah Tonggak Kesatuan Ummah" itulah tema Sambutan Maal Hijrah pada tahun ini...
Apakah maksud yang tersirat di sebaliknya, sama2lah kita fikir dan realisasikannya.



Perbaharuilah azam kita pada tahun ini agar kita menjadi seorang insan yang berguna untuk kesejahteraan ummah.

"SALAM MAAL HIJRAH 1434"

Blogku bersawang..

Aduhai...lama dah tak meng'update'  blog ni...
macam dah nak pencen...blogku ni dah bersawang...agak setebal berapa inci la...hehe
banyak perkara yang ingin dikongsikan bersama berlegar-legar di dalam kepala ni, tapi apakan daya masa cukup terhad...tahun ni, terlalu sibuk...sempat jenguk beberapa minit sahaja....

Kepada rakan2 blogger, jangan kecewa bila anda berkunjung ke sini tak ada post baru...itulah masalah aku sekarang, sibuk memanjang...ni pun sebab rindu sangat2 nak 'update' blog ni..