Monday, November 25, 2013

Pelajar Lepasan PMR Tak Tahu Mengucap???

Assalamualaikum....
Selamat Pagi buat semua...

Hari ini terpanggil untuk membicarakan tentang tajuk entry di atas....
Sebentar tadi sedang ronda2 kat FB, tertacap mataku pada gambar ini;

Gambar ni dari FB Yg Berbahagia Ustaz Nazmi Karim
Alhamdulillah...masih ada yang prihatin terhadap anak2 didik dan sanggup menjalankan 'survey' ke atas mereka tentang tanggungjawab fardhu ain.
Terkejut ke? Mungkin ada yang terkejut tapi Wardah...
Tak heran...Persoalannya,  guru Pendidikan Islamkah yang bersalah? Adakah tanggungjawab ini hanya terpikul di atas bahu seorang guru Pendidikan Islam? Di manakah ibubapa yang sepatutnya dari kecil perlu membiasakan diri mendodoikan anak2 mereka dengan alunan zikir kepada Allah SWT? Bahkan perlu dibiasakan dari dalam kandungan lagi bukannya dengan nyanyian yang melaghakan. Kesimpulannya, jika hendak berumahtangga, pastikan basic utama sebagai seorang muslim itu ada di dalam diri masing2 kerana perkahwinan tidak  akan sempurna hanya dengan cinta sesama manusia semata2 bahkan yg paling aula ialah cinta terhadap Allah SWT...untuk menjadikan rumahtangga dan keluarga sebagai  "Baiti, Jannati..."
 Justeru, perkara yang paling utama untuk diambil berat oleh setiap pasangan sebelum berkahwin ialah mengetahui tanggungjawab suami dan isteri serta tanggungjawab bersama. Suami adalah nakhoda di dalam melayari bahtera rumahtangga yang perlu memainkan peranannya sebaik mungkin. Jika dia tersilap haluan maka akan berlaku dua perkara sama ada tersasar haluan atau karam di tengah lautan.


 Pendidikan bermula daripada ibubapa, mafhum Sabda Rasulullah SAW
 “Setiap anak itu dilahirkan dalam keadaan fitrah (suci lagi bersih), maka para ibubapalah yang mencorakkannya sama ada menjadi seorang  Majusi, Yahudi atau Nasrani (ataupun beriman kepada Allah SWT)”.
" Melentur buluh biarlah dari rebungnya..." itulah bait peribahasa yang sudah tidak asing lagi kita dengari dalam kalangan masyarakat kita. Kenapa orang dahulu membandingkannya sedemikian? Kerana buluh semasa masih rebung senang dipotong untuk dimasak atau terus je makan hehe...tapi sesudah menjadi buluh, ianya keras dan tak boleh nak potong pakai pisau yang mak guna untuk masak tapi kena guna parang, golok atau kapak. Di sinilah pengajaran yang perlu diambil oleh para ibubapa khususnya walau penat dan sukarnya untuk mendidik anak perlu digagahi jua dengan diiringi doa dan tawakkal sentiasa kepada Allah SWT.

Setiap kali Wardah berhadapan dengan anak-anak didik yang masih tidak menunaikan solat secukupnya, malahan ada langsung yang tidak solat...Ya Allah, sedihnya melihat keadaan mereka. Kalau dari keluarga kaya raya ok la gak, ni yang kurang berada....Ni bukan cerita pelajar menengah rendah, menengah atas ada yang langsung tak solat!!! Puas ku pujuk-pujuk supaya mereka solat dan bertanya jika tak tahu laksanakan. Tapi mereka tetap begitu...kalau diaju pihan sama ada nak masuk Syurga atau Neraka, tak ada seorang pun yang pilih neraka. Boleh jadi hati mereka sudah terlalu keras sebab itu tak mampu nak berubah. Sebagai guru, semuanya telah kuberi...hanya yang masih berjalan ialah berdoa semoga Allah mengetuk pintu hati-hati mereka untuk menerima hidayah.

Masih belum terlambat buat ibubapa untuk membetuli anak-anak mereka selagi masih bernafas. Semoga dirahmati Allah SWT di atas usaha yang tulus ikhlas, suci murni :)


Antara tips untuk mendidik anak

Jumpa lagi, pada entry yang lain...!


Friday, November 22, 2013

Macam malap je...macam gelap je....



Salam Jumaat Penghulu segala hari...

Sedetik berlalu bagaikan rasa setahun....Kalau dah berdetik2...bagaikan bertahun2 lamanya huhu
Apa khabar semua? especially rakan blogger...semoga sihat sentiasa dgn izinNya.

Macam malap je..macam gelap je....hehe macam2...Inilah trademark baru golongan remaja hari ini sehingga ada kalanya berjangkit juga kepada golongan dewasa...
Apapun Wardah bukan nak bercerita pasal ni tapi sebagai menggambarkan blogku yg dah lama tak meriah dgn post-post..
Bukan kerana tidak minat untuk menulis lagi tetapi kerana kesibukan yg amat...sebab
" Cikgu yang dulu, bukan cikgu macam sekarang...(ikut rentak lagu Tegar hehe) "
Tak tahu nak cerita macam mana. tapi macam tu la...kesimpulannya. Tak pernah Wardah rasakan begini sibuk dan stres sebelum ini...Macam-macam kerja yang dilakukan, nak-nak kerja kerani...Apapun tak naklah bersungut lebih-lebih nanti ada lak yg kata cikgu ni senang je, relek je...
Tapi bagi yg masih berpandangan begitu teruskanlah, Wardah malas nak bising-bising, masing-masing punya hak untuk bersuarakan? Dah penat diam la tu hehe...
Cabaran seorang guru hari ini jauh berbeza begitu juga dengan cara bekerja guru jauh berbeza dgn zaman Wardah jadi anak murid. Agak....gaji guru sekarang lg banyak kot berbanding guru dahulu....Beza ke? Tak pun...angka je tapi nilainya jauh lebih jatuh berbanding dahulu. Dulu kalau bawa wang saku ke sekolah 30 sen saja, sekarang RM3....Fikir-fikirkanlah
Kesimpulannya memang rata-rata guru di seluruh Malaysia hari ini mengadu bebanan kerja sangat berat sehingga terpaksa dibawa ke rumah terutamanya yang melibatkan PBS. Wardah pun terlibat...saja cari penyakit mengajar subjek menengah rendah, jadi kenalah terlibat dengan PBS ini.
Guru yang mengajar menengah atas tak merasalah bahang kepeningan PBS ni...selamat..Alhamdulillah.
Apapun kerana tanggungjawab kenalah tunaikan walaupun rasa macam orang bodoh melanguk di hadapan skrin komputer menunggu loading untuk masuk website..
Sabar...sabar...sabar...dah terlebih sabar. Untuk tahun ni, akhirnya kementerian memutuskan sesiapa yang belum beres 'key in' atau 'update' markah pelajar akan dipanjangkan tempohnya sehingga Januari. (lupalah tarikhnya...huhu) Yang ingin berusaha boleh usaha terus sehingga hujung bulan ini kerana kerja-kerja penaikan taraf untuk memudahkan guru-guru login akan dilakukan dalam bulan Disember.


Masa nak login  website PBS

Guru kelas lagi kasihan....banyak data pelajar yang perlu dimasukkan, Wardah la tu...huhu
InsyaAllah semoga urusan yang belum selesai dan tertangguh ini akan dipermudahkan olehNya. "Rabbi yassir wa la tu'assir, Rabbi tammim bi khair"

Buat semua pengunjung yang masih setia....Wardah akan cuba luangkan masa sebaik mungkin untuk mengupdate blog ini.
Semoga dengan nama yang baru, InsyaAllah blog Warkah Pembimbing ini akan diwarna-warnikan kembali dengan pelbagai informasi berguna untuk dikongsi bersama terutama di dalam bidang pelajaran sesuai dengan namanya :)
Hingga bertemu lagi di lain entry...Wassalam