Tetamu yang sering berkunjung. Who???


Siapakah tetamu yang sering mengunjungi kita setiap hari?

Dia ialah Malaikat Maut, Sakaratul Maut...Izrail yang bertugas sebagai pencabut nyawa!!!

Sabda Rasulullah S.A.W yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Abbas r.a, maksudnya:
" Bahawa malaikat maut memerhati wajah manusia di muka bumi ini 70 kali dalam sehari. Ketika Izrail datang merenung wajah seseorang, didapati orang itu ada yang gelak ketawa. Maka Izrail berkata: Alangkah hairannya aku melihat orang ini, sedangkan aku diutus oleh Allah Taala untuk mencabut nyawanya, tetapi dia masih berseronok-seronok dan bergelak ketawa. "

Betapa kerapnya sakaratul maut melihat dan merenung wajah seseorang dalam masa 24 jam sebanyak 70 kali (lebih kurang setiap 21 minit). Andainya manusia itu sedar, pasti mereka tidak akan lalai dari mengingati mati. Justeru kerana malaikat adalah makhluk yang ghaib, manusia tidak nampak dan merasai kehadirannya dan sudah tentu jika dia berada di depan mata sekalipun manusia tidak nampak kecuali bagi hamba Allah yang beriman dan bertaqwa yang sentiasa bersiap sedia untuk menghadapinya.

Manakala bagi manusia yang miskin amal kebajikannya dan banyak melakukan dosa dan maksiat, mereka masih mampu bersenang lenang dan bergelak ketawa seolah-olah tiada masalah yang perlu difikirkan dan dikoreksi di dalam kehidupannya.

Maksud Firman Allah S.W.T di dlm Surah Al-Imran: 185:
" Setiap yang bernyawa pasti akan merasai mati..."

Kita semua tidak boleh lari dari menghadapi saat-saat ngeri kematian. Sebab kematian boleh berlaku dgn pelbagai cara spt mati mengejut, mati setlh merasai sakit yg lama, mati di dlm usia yg muda, usia yg lanjut, mati 'accident'....
Semua itu adalah sebab sahaja, tapi sedarlah kita semua malaikat maut sentiasa berlegar-legar di sekitar manusia sambil mengenalpasti mereka yang sudah tamat tempoh hayatnya.

Maksud Firman Allah S.W.T di dalam Surah Al-A'raf: 34:
" Maka apabila telah datang ajalnya, mereka tidak dapat mengundurkannya barang sesaat pun dan tidak pula mempercepatkannya. "

Ingatlah ajal tidak mengenal orang yang sihat atau sakit, miskin atau kaya, muda atau tua, berpangkat atau tidak.Apabila sampai ajalnya, malaikat maut tidak akan menangguhkannnya walau sesaat sekalipun. Maksud sabda Rasulullah S.A.W: " Mati mendadak adalah harapan orang mukmin dan keluhan bagi orang derhaka. "

Sakitnya sebuah kematian amatlah dahsyat. Maksud sabdaRasulullah S.A.W yang diriwayatkan oleh Hasan:
" Ingatlah maut, kepedihan dan kesakitannya. Maut itu sama dengan tiga ratus pukulan pedang. " Pernah Rasulullah S.A.W ditanya tentang kedahsyatannya. Baginda menjawab: " Sesungguhnya maut yang teringan bagaikan kawat jeruji menjerat kambing. Bila kambing lepas pasti ada bulu yang menyangkut padanya. "

Semoga apa yang ku sampaikan ini serba sedikit dapat meningkatkan keimanan dan ketaqwaan kita semua ke Hadrat Allah S.W.T. Semoga kita semua di kalangan hambaNya yang tidak lalai. Amin...





2 Comments

Terima Kasih Daun Keladi...
Kerana Sudi Bertandang Ke sini...

Zhai Jian! :D

  1. ingt lah mati sekira berlakunya dosa...supaya kita dapat bersedia menempuh alam akhirat yang kekal abadi

    ReplyDelete
  2. yg pasti sbagai manusia, kita tidak terlps dr melakukannya...hanya kpd Allah S.W.T tmpt memohon keampunan.smga dirahmati Allah S.W.T. dan mati dgn husnul khatimah.

    ReplyDelete
Previous Post Next Post